SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Physical Disability - OPBS4S013A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Marija Revická, Ph.D.
Co-requisite : OPBS4S011A, OPBS4S012A
Is co-requisite for: OPBS4S012A, OPBS4S011A
Annotation -
The student examines the issues of the life of people with physical disabilities, orients himself in the issue of (barrier-free) public environments and contemporary society. In order to understand the role of accompanying professionals, assistants and informal caregivers of persons with limited mobility, it reflects the obvious and latent obstacles in the lives of persons with primary or secondary limited mobility.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 54 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Písemná zkouška – otevřené i uzavřené otázky. Možnost 2 oprav.

Účast na seminárním projektu : bariéry v životě osob s tělesným postižením.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Literature - Czech

Povinná:

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006. ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pd

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 27/2016 Sb. v aktuálním znění.

Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon). 561/2004 Sb. v aktuálním znění.

Doporučená:

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.ISBN 978-80-904464-1-0.

KRŠKOVÁ, V., KRŠEK, M., HÁJKOVÁ,V. Psychické změny u Cushingova syndromu. Postgraduální medicína, 17, 6, 2015, s.650-656. ISSN 1212-4184.

MAREŠOVÁ, E. Dětská mozková obrna. Možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-780-6.

NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
Syllabus - Czech

1.     Terminologie, cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie. Typologie a klasifikace tělesného postižení (příčiny a příznaky nemocí s dopadem na hybnost)

2.     Tělové schéma. Sebepojetí a psychosociální obraz jedince s tělesným postižením. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti.

3.     Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti, komunikační aspekty.

4.     Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním. Problematika poúrazových stavů v somatopedii – edukační a socializační důsledky.

5.    Legislativní zakotvení práv tělesně postižených (rovný přístup k zaměstnání, vzdělání, bezbariérové prostředí a sociální podpora).

6.     Trendy v oblasti speciálně pedagogické podpory osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním.

7.     Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života (formy kompenzace).

8.     Bezbariérové prostředí.

9.     Ucelená rehabilitace osob s TP.

10.   Neformální péče. Sociální služby pro osoby s TP. Práce s rodinou se členem s tělesným postiženým.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující popíše cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie, definuje tělové schéma a interpretuje různé způsoby přijetí tělesné odlišnosti. Dokáže popsat rozdíly v situacích osob s vrozeným a získaným tělesným postižením. Charakterizuje na konkrétních příkladech sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu. Popíše průběh socializace a léčby osob s centrální poruchou hybnosti a s progresivním nervosvalovým onemocněním. Rozpozná adekvátní vzdělávací podporu pro žáka s tělesným postižením a chronickým onemocněním. Rozpozná architektonické překážky ve veřejných budovách.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (15.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html