SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Current Trends in Special Education - OPBS3S143C
Title: Aktuální trendy ve speciální pedagogice
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 1/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 6 (6)
summer:unknown / unknown (6)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D. et Ph.D., MBA
Annotation -
This elective course focuses on the practical application of special education in non-profit organizations, hospitals, and other institutions that support individuals with special educational needs. Students will collaborate directly with selected institutions to gain a deeper understanding of their operations and propose innovative solutions to improve public awareness of the services provided. The course will explore how these institutions work with clients, patients, children, and students with various special needs. Students will develop skills in research, communication, and innovation, while creating practical outputs such as informational materials or new initiatives for the institutions.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem tohoto předmětu je vybavit studenty dovednostmi a znalostmi potřebnými pro efektivní spolupráci s institucemi, které podporují osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti získají praktické zkušenosti při práci přímo v těchto institucích, analyzují jejich fungování a vyvinou inovativní řešení zaměřená na zlepšení informovanosti veřejnosti o službách, které instituce poskytují. Po absolvování kurzu budou studenti připraveni přispět k vytváření smysluplných změn v oblasti speciální pedagogiky a efektivně spolupracovat s různými institucemi.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Descriptors - Czech
  • Kredity ECTS: 3
  • Celková časová zátěž: 90 hodin
    • Přímá výuka:
      • Přednášky: 12 hodin
      • Semináře a workshopy: 24 hodin
      • Skupinové terénní šetření: 18 hodin
    • Příprava:
      • Samostudium odborné literatury: 10 hodin
      • Vlastní inovativní tvorba: 23 hodin
      • Reflexe (závěr kurzu): 3 hodiny
  • Některé hodiny budou probíhat online a další materiály budou dostupné na Moodle.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Course completion requirements - Czech
  • Úspěšné dokončení terénního šetření ve spolupráci s vybranou institucí
  • Vytvoření a prezentace inovativního výstupu pro danou instituci, například nástroje pro zlepšení informovanosti veřejnosti (např. informační leták, kampaň na sociálních médiích)
  • Aktivní účast na seminářích a workshopech
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Literature - Czech

MISÍKOVÁ, Marta, 2007. Komunikační dovednosti. In: JANOUŠKOVÁ, Klára (ed.), 2007. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, s. 285-310. ISBN 978-80-7368-229-3.
BOBEK, Milan, PENIŠKA, Petr, 2008. Práce s lidmi. 1. vyd. Brno: NC. ISBN 978-80-903858-2-5
KAPPL, Miroslav, 2009. Konstruktivismus v sociální práci s komunitou. 1. vyd. Hradec Králové:
Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-767-6.
HAYES, Nicky, 2005. Psychologie týmové práce. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-983-6.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Syllabus - Czech
  • Týden 1: Úvod do spolupráce s institucemi v oblasti speciální pedagogiky
  • Týden 2: Výzkum role speciálních pedagogů v různých institucích
  • Týden 3: Workshop: Vývoj nástrojů pro zlepšení informovanosti o činnosti neziskových organizací
  • Týden 4: Terénní šetření: Pochopení fungování vybrané instituce
  • Týden 5: Identifikace problémů a návrh řešení
  • Týden 6: Prezentace inovativních návrhů (skupinové prezentace)
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni:

  • Efektivně spolupracovat s neziskovými organizacemi, nemocnicemi a dalšími institucemi zaměřenými na osoby se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Vytvářet a implementovat inovativní nápady, jako jsou nástroje pro zlepšení informovanosti, které podpoří činnost institucí.
  • Aplikovat teoretické znalosti o speciální pedagogice v reálných podmínkách a přizpůsobit se potřebám různých institucí.
  • Prezentovat a komunikovat inovativní řešení, která mohou zlepšit veřejný obraz a povědomí o práci instituce.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html