SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Current Trends in Special Education - OPBS3S143C
Title: Aktuální trendy ve speciální pedagogice
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 1/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 6 (6)
summer:unknown / unknown (6)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA
Annotation -
This elective course focuses on analyzing current trends in special education with an emphasis on a global perspective. Students will delve into key innovations, methodologies, and approaches that shape the modern landscape of special education and have the potential to significantly influence its future. The course will emphasize current research, legislative changes, and technological innovations that respond to the present needs and challenges in educating and supporting individuals with diverse learning needs. Throughout the course, students will explore global challenges and trends in inclusive education, methods to improve access to education for individuals with special needs, and the use of modern technologies and methodologies for individualized support of students with various types of disabilities. The course will also focus on new approaches in the diagnosis and intervention of different types of disorders and disabilities, as well as the latest developments in creating inclusive environments and support for individuals with special needs within society. The goal of the course is to provide students with a comprehensive understanding of the current challenges and trends in special education on an international level, thereby enhancing their ability to critically reflect on this knowledge and apply it in educational practice.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům hluboké porozumění současným trendům, inovacím a výzvám ve speciální pedagogice z globální perspektivy. Studenti získají schopnost kriticky analyzovat a reflektovat klíčové metodiky, legislativní změny a technologické pokroky, které ovlivňují vzdělávání a podporu osob se speciálními potřebami. Předmět rovněž připraví studenty na aplikaci získaných znalostí v praxi, a tím přispěje k jejich profesionálnímu rozvoji v oblasti inkluzivního a speciálního vzdělávání.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

přednášky 12 hodin

cvičení 24 hodin

Terénní šetření ve skupině 16 hodin

Příprava:

samostudium odborné literatury 10 hodin

zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 8 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Provedení šetření ve skupině a prezentace výsledků šetření.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech

KLUGEROVÁ, J., VÍŠEK, J. The Czech Republic through the historical lens of special pedagogy and modern challenges. International Journal of Early Childhood Special Education, 2022.

LYNCH, M. (2013). Current trends in special education. Education Week. Retrieved from http://blogs. edweek. org/edweek/education_futures/2013/10/current_trends_in_special_education. html.

SHEREMET, M., SUPRUN, M., SUPRUN, D. Trends of Modernization of professional training in the system of special education. International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies, 2020, 7: 58-63.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni:

  1. Identifikovat a analyzovat současné globální trendy, inovace a výzvy ve speciální pedagogice, včetně výzkumů, legislativních změn a technologických inovací.

  2. Kriticky zhodnotit různé metodiky a přístupy používané v inkluzivním vzdělávání a individuální podpoře žáků se speciálními potřebami.

  3. Aplikovat znalosti o moderních diagnostických a intervenčních postupech při práci s jedinci s různými typy poruch a postižení.

  4. Reflektovat a diskutovat aktuální vývoj v oblasti inkluzivního prostředí a podpory osob se speciálními potřebami v kontextu mezinárodních trendů a výzev.

  5. Navrhovat a implementovat inovativní přístupy a řešení v oblasti speciální pedagogiky s využitím získaných poznatků v praxi.

  6. Sledovat a reagovat na změny v oblasti legislativy a politiky, které ovlivňují vzdělávání osob se speciálními potřebami na globální úrovni.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html