|
|
|
||
The student is able to characterize the basic principles of working with people with intellectual disabilities / ASD in the context of promoting equal rights and opportunities for people with disabilities. The student is familiar with the system and strategies of support for people with intellectual disabilities / ASD.
Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin - seminární práce 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (15.01.2024)
|
|
||
Povinná aktivní účast na seminářích (min. 80 %) + zpracování a prezentace seminárních úkolů. Absolvování zkoušky formou znalostního písemného testu. Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Psychopedická problematika: VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpůrných opatření z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4688-2. ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha, Karolinum: 2015. ISBN 978-80-246-30830. SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha, Portál: 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením. Praha, Karolinum: 2005.ISBN 80-246-0992-4 FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, Ostrava: Ostravská univerzita-Pedagogická fakulta: 2005. ISBN 80-7368-150-1. PAS: PRIZANT, Barry M. Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Překlad Tomáš HAKR. Vydání první. Praha: Argo, 2020. 221 stran. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016, 493 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace (některé barevné), portréty, faksimile ; 24 cm. ISBN 978-80-262-0768-9. ČADILOVÁ, V,. ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha, Portál, 2029. • Atwood, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005. Doporučená literatura: ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb. Praha: Portál, 2007.ISBN 978-80-7367-319-2 • Thorová, K., Jůn, H. Vztahy, intimita a sexualita lidí s mentálním handicapem nebo s autismem. Praha: APLA Praha, střední Čechy, o.s., 2012. • Vermeulen P. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006 MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.+ JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-590-5. ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š.; & ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109. 2018. MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění- obecná část.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. VALENTA, M.; PETRÁŠ, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6. • Beyer, J., Gammeltoft, L. Autismus a hra - Příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál, 2006. • Boyd, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem.200 tipů a strategií. Praha: Portál, 2011. Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (16.03.2025)
|
|
||
1. Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, lidská práva 2. Specifika komunikace, vybrané strategie 3. Sociální služby, východiska a poslání, kvalita podpory a její hodnocení 4. Plánování (podpory) zaměřené na člověka, program aktivní podpory 5. Přechod ze školy do světa práce a dalších životních domén, podpora jedince s MP při získávání a udržení zaměstnání 6. Vymezení a specifika PAS, výskyt v populaci 7. Diagnostika a klasifikace PAS, základní diagnostické postupy 8. Projevy PAS dle věku 9. Systém péče o děti s PAS 10. Specifika podpory rodiny dítěte s PAS, úloha NNO, legislativní ukotvení
Seminář: Kontext MP/PAS Studenti vypravují a přednesou prezentaci k jednomu tématu kurzu v trvání 10-15 minut. Zdroje pro prezentaci budou minimálně dva články publikované v odborných tzv. peer-reviewed journals, přičemž minimálně jeden je časopis zahraniční. Každá prezentace bude mj. obsahovat: · Zkoumaný problém a cíle výzkumu /co se zjišťovalo a proč/ · Použité výzkumné metody, vzorek · Výsledky · Doporučení pro teorii a praxi
Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|