SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Inclusive Education - OPBS2S116A
Title: Základy inkluzívní pedagogiky pro SPPG
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: 0 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS2S115A
Is co-requisite for: OPBS2S125B, OPBS2S124B
Annotation -
Students will learn the basic theoretical foundations of inclusion in education and evaluation of school inclusiveness. They will learn the basic methods and procedures of inclusive pedagogy.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (06.02.2022)
Descriptors - Czech

Výuka bude realizována prezenčně.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (23.01.2022)
Course completion requirements - Czech

Zpracování a prezentace seminárního úkolu dle zadání vyučujícího, možnost 1 opravy. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
Literature - Czech

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání

z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova

univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.

Booth, A., Ainscowe, M.(2011 ) Index for Inclusion: developing learning and participation in schools (Revised 2011), CSIE UK, ISBN 1 872001 45 9.

THE SALAMANCA STATEMENT AND FRAMEWORK FOR ACTION ON SPECIAL NEEDS EDUCATION. United Nations Ministry of Educational, Scientific and Education and Science Cultural Organization Spain, June 1994.

ZILCHER, L. SVOBODA. Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019.  ISBN 978-80-271-0789-6.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html