SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special education of individuals (persons) with physical disability II. - OPBS2S111A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS2S103A, OPBS2S109A
Is co-requisite for: OPBS2S122B
Annotation -
The course is aimed at deepening the knowledge of the graduates of Special Education of Individuals with Physical Handicap I. and interpretation of new topics: 1. The issue of congenital disability in somatopedy. 2. Seizures of children, pupils and adults in somatopaedia. 3. Health disadvantage in special education - typology of functional disorders and their psychosocial consequences (epilepsy, diabetes mellitus, multiple sclerosis, other etiology seizures, pain, dietetic measures, regime measures, family with sick member, health disadvantage at school). Students will become familiar with the issue of post-traumatic condition in children and adults and severe physical disability. The seminar brings deeping of knowledge of handling in work with people with physical disabilities to the practical level.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou ukončení předmětu je prokázání teoretických znalostí v písemném testu min na 80% ( možnost 2 oprav), účast na seminářích ( 1 omluvená absence možná), absolvování sebezkušenostní části kurzu ( účast na Abilmpiádě v JÚŠ). .

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (10.02.2020)
Literature - Czech

 

HÁJKOVÁ, V. (ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. PRAHA: Epocha & Somatopedická společnost, 1.vyd., 159 s., 2009, ISBN 978-80-904464-0-3.

JANEČKOVÁ, M. ( ed.) Poranění mozku: a co dál?  Praha: Cerebrum -Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2007.

MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. 304 s. ISBN 80-7315-134-0.

 

 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (20.02.2020)
Requirements to the exam - Czech

Studium prezentovaných materiálů a povinné  literatury.  Zvládnutí písemné zkoušky  (min 80%). 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (10.02.2020)
Syllabus - Czech
  1.   Problematika vrozených vývojových vad s dopadem na růst a pohybovou schopnost člověka, psychosociální a vzdělávací důsledky     
  2.   Poúrazové stavy mozku - důsledky, psychosociální a rodinný kontext získaného postižení
  3.   Formální a neformální péče o osoby s tělesným postižením, HRQoL a autonomie
  4.   Poúrazové stavy s důsledky pro hybnost - socializační a vzdělávací důsledky
  5.   Neurovývojová onemocněním s dopadem na mobilitu (RS)    
  6.   Těžké tělesné postižení, možnosti stimulace a facilitace  
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (10.02.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html