Students will be acquainted with the issue of communication and communication disorders. The basic concepts of speech therapy will be explained (the subject of science and study, the historical and current speech therapy provision in the educational and health care systems). Students will be also acquainted with kinds and categories of communication disorders, speech development and its pathology.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
Student se seznámí s oblastí komunikace, řeči a jazyka, narušené komunikační schopnosti; seznámí se se základními pojmy z oblasti logopedie - s předmětem vědního a studijního oboru, s jeho historií i současným systémem poskytování logopedické intervence v rezortu školství i zdravotnictví. Bude znát jednotlivé druhy a kategorie narušené komunikační schopnosti, seznámí se s vývoje řeči i jeho narušením.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (02.02.2020)
Course completion requirements -
- written exam, 75 % of the correct answers are necessary
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (12.02.2021)
- zkouška formou písemného testu, k úspěšnému splnění nutné 75% správných odpovědí.
Splnění zadaných úkolů a seminárních prací na základě studia odborných zdrojů.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (12.02.2021)
Literature -
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kaitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
KLENKOVÁ, J. Komunikační schopnosti vývojově postižených dětí - dětí s DMO v raném věku. Speciální pedagogika, 2002, roč. 12, č. 3, s. 190-196. ISSN 1211-2720.KLENKOVÁ, J. Vývoj komunikačních schopností dětí v raném věku, komunikační interakce matka-dítě. Komenský, 2002, roč. 127, č. 1, s. 38-40. ISSN 0323-0449.
KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kaitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
KLENKOVÁ, J. Komunikační schopnosti vývojově postižených dětí - dětí s DMO v raném věku. Speciální pedagogika, 2002, roč. 12, č. 3, s. 190-196. ISSN 1211-2720.KLENKOVÁ, J. Vývoj komunikačních schopností dětí v raném věku, komunikační interakce matka-dítě. Komenský, 2002, roč. 127, č. 1, s. 38-40. ISSN 0323-0449.
KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6.
KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.
Další studijní prameny a odborná literatura je zadávána v průběhu výuky.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
Syllabus -
Communication, communication competence, the field of science, history of speech therapy, the subject of scientific field. Provision of speech therapy intervention in the Czech republic and abroad. Ontogenesis of speech and language, speech development pathology, developmental speech and language disorder, delayed speech and language development, speech development in individuals with intellectual disability, specific language impairment. Phonetic and phonological disorders and possible approaches to children with articulation disorders.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
Základní terminologie logopedická: řeč, jazyk, mluva, komunikace, sdělovací proces, poruchy sdělovacího procesu.
Verbální a nonverbální komunikace, jejich společenská funkce.
Logopedie jako vědní obor a jeho postavení v systému věd. Mezioborové vztahy logopedie a medicínských disciplín, speciálně pedagogických disciplín, psychologických disciplín, jazykovědy, technických věd.
Význam logopedie.
Metody a prostředky logopedie.
Logopedická prevence.
Historický vývoj péče o osoby s logopedickými vadami - poruchami sdělovacího procesu ve světě a u nás.
Organizace logopedické péče v současnosti.
Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)