SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Special education of individuals (persons) with intellectual disability I - OPBS1S102A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2018
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 100 / 125 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Co-requisite : OPBS1P106A, OPBS1S101A, OPBS1S103A, OPBS1S104A, OPBS1S105A
Is co-requisite for: OPBS1S101A, OPBS1P106A, OPBS1S105A, OPBS1S103A, OPBS1S104A
Is interchangeable with: OKBS1S102A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Výuka v předmětu je zaměřena na uvedení do problematiky vzdělávání osob s mentálním postižením. Pozornost je věnována vymezení fenoménu mentálního postižení, etiologii a klasifikaci mentální retardace, psychosociálním charakteristikám osob s mentálním postižením a možnostem podpory těchto osob ve vzdělávání i ve společnosti.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky pedagogické práce s lidmi s mentálním postižením a zprostředkovat základní orientaci v bio-psycho-sociálních souvislostech mentální retardace. 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (cit. 2016-10-06) Definition of Intellectual Disability (online, dostupné z: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition#.V_ZMSiTtXcc)

BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.

ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. ISBN 978-1-4129-9695-2

HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HODKINSON, Alan, VICKERMAN, Philip. Key Issues in Special Education Needs and Inclusion. London: SAGE, 2009. ISBN 978-1-84787-381-1.

JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání 4. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.

VALENTA, Milan, MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. Teoretické základy ametodika. Páté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Výuka v předmětu zahrnuje tato témata:

1) Vymezení základní terminologie, charakteristika pojmu mentální postižení (mentální retardace).

2) Historie (speciálně) pedagogické podpory osob s mentálním postižením.

3) Klasifikace mentální retardace.

4) Psychosociální charakteristiky osob s mentálním postižením.

5)Podpora osob s mentálním postižením ve vzdělávání a ve společnosti.

6) Práva osob s mentálním postižením a způsoby jejich prosazování.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Aktivní účast ve výuce (semináře - min. 70%), písemná zkouška (v případě neúspěchu možnost dvakrát zkoušku opakovat). 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html