SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodology of Russian Language II - OPBR4R051A
Title: Oborová didaktika RJ II
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian, Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBR4R041A
Annotation -
The aim of the course is to familiarize students with the issues of teaching Russian language system in the context of teaching Russian in the Czech school environment. Emphasis is placed primarily on the linguodidactic analysis of Russian language system in comparison with the Czech language system and the formation of students' skills in the effective use of Russian language in the formation of students' communicative competence in primary and secondary schools.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (15.05.2023)
Aim of the course - Czech

Studující

- rozumí principům výuky jazykových prostředků ruského jazyka v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí,

- porovná jednotlivé jazykové prostředy se systémem českého jazyka

- ovládá způsoby efektivního využívání jazykových prostředků při formování komunikační kompetence žáků na základních a středních školách.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů - tvorba portfolia (za semestr) 15 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
 Celková časová zátěž studenta  116,0
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínky pro konání zkoušky:

1. Aktivní účast na seminářích, tolerují se max. 3 absence za semestr.

2. Včasné plnění všech dílčích průběžných úkolů dle stanoveného termínu

3. Odevzdání portfolia vlastních, kvalitně zpracovaných didaktických materiálů. První část portfolia (vlastní didaktické materiály ke slovní zásobě a gramatice) nejpozději do 17.11.2024 a druhá část portfolia (vlastní didaktické materiály k fonetice, grafice a pravopisu) nejpozději do 17.12.2024. Pro konání zkoušky musí být portfolio odsouhlaseno vyučující za splněné!

Portfolio bude obsahovat vlastní didaktické materiály - konkrétní zadání a pokyny ke zpracování didaktických materiálů jsou uvedeny v souvisejícím Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7720

Zvlášť upozorňuji, že pokud bude student přebírat z jakéhokoli zdroje texty, obrazové materiály aj., je nutné vše řádně odkázat dle citačních pravidel - viz web katedry! Materiály s neodkázanými zdroji nebudou přijaty.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Literature - Czech

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z: <https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_6/>

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška má písemnou a ústní část. Zkouška ověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti získané v předmětech Oborová didaktika RJ I a II. Zkouška probíhá v ruském jazyce.

Studenti nejprve absolvují písemnou část, v testu student musí získat min. 70 % z celkového počtu bodů. Pokud student/ka uspěje v písemné části, postupuje k ústní části, při níž si vylosuje jedno z témat. Poté vyučující vede se studentem/studentkou o daném tématu rozpravu.

Tematické okruhy ke zkoušce:

1. Lingvodidaktika jako vědecká discipína

2. Lingvistické základy výuky cizího jazyka

3. Psychologické základy výuky cizího jazyka

4. Pedagogické základy výuky cizího jazyka

5. Kurikulární dokumenty platné v ČR a výuka cizích jazyků

6. Jazykové prostředky a řečové dovednosti

7. Výuka fonetických prostředků

8. Výuka lexikálních prostředků

9. Výuka gramatických prostředků

10. Výuka grafiky a ortografie

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Syllabus - Czech

1. Vztahy jazykových prostředků a řečových dovedností, role jazykových prostředků při formování komunikační kompetence.
2. Lingvistické a psychologické aspekty výuky zvukové stránky jazyka.
3. Interference fonetických jevů, problematika fonetického minima.
4. Výuka zvukové stránky jazyka.
5. Lingvistické a psychologické aspekty výuky slovní zásoby.
6. Lexikální minimum, výběr lexikálních prostředků.
7. Výuka slovní zásoby.
8. Lingvistické a psychologické aspekty výuky gramatiky.
9. Gramatické minimum, výběr gramatických prostředků.
10. Výuka gramatiky.
11. Lingvistické a psychologické aspekty výuky grafického systému a pravopisu.
12. Výuka grafického systému a pravopisu.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (15.05.2023)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7720

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vysvětli vztahy mezi jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi, vysvětlí roli jednotlivých jazykových prostředků při utváření komunikační kompetence žáků,

- vysvětlí lingvistickou podstatu jednotlivých jazykových prostředků a jejich funkce v komunikaci,

- popíše psychologické aspekty, které je nutno zvažovat při výuce jednotlivých jazykových prostředků,

- vysvětlí problematiku mezijazykového a vnitrojazykového transferu v rámci jednotlivých jazykových prostředků, vysvětlí příčiny vzniku chyb v projevu žáků pod vlivem transferu, uvede možnosti jeho eliminace,

- vysvětlí základní lingvodidaktické pojmy, správně používá lingvodidaktickou terminologii,

- vysvětlí způsoby prezentace, prvotního nácviku, fixace, opakování a hodnocení jednotlivých jazykových prostředků,

- kriticky hodnotí nabídku textů a cvičení k výuce jazykových prostředků prezentovanou v učebnících ruského jazyka z různých úhlů pohledu, zejména pak z hlediska jejich funkčnosti pro rozvoj jazykových návyků,

- vytváří vlastní výukové materiály k výuce jednotlivých jazykových prostředků.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html