|
|
|
||
The aim of the course is to familiarize students with Russian language teaching and the work of a teacher in a real school environment of primary and secondary school and to develop reflective and self-reflective skills of the student. Students reflect on the teaching process and all other activities of the teacher, especially focusing on ways of individualizing teaching, working with students with different special needs. Students also participate in the work of the teaching assistant, e.g. in group, pair or individual work of pupils in the classroom, in the organisation of pupils' preparation for various competitions, in project-based learning, etc. The students discuss their findings both directly in school with the faculty teacher and in reflective seminars with the teacher in faculty seminars.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (12.12.2022)
|
|
||
Reflektivní semináře na fakultě: 12 hodin (semestr) Samostudium literatury a práce se studijními materiály: 18 hodin (semestr) Doba věnovaná pozorování výuky: min. 8 hodin (semestr) Výukové (mikro)výstupy: 4 hodiny (semestr) Plnění průběžných úkolůa tvorba portfolia: 18 hodin (semestr) Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Popis praxe: Student má za úkol jednak sledovat výukový proces, jednak všestranně pomáhat učiteli v jeho činnosti. Student hospituje v hodinách ruského jazyka a přímo v hodině vše zaznamenává do hospitačního archu - viz formulář v moodle kurzu, asistence učiteli spočívá v pomoci při přípravě (vyhledávání textů, obrázků, videí, tvorba křížovek či jiných doplňkových materiálů, oprava testů a domácích úkolů) i při vlastní realizaci výuky (pomoc s plněním zadání slabším žákům, zejména při párové a skupinové práci dohled na realizaci úkolu žáky, číst texty k poslechu atd.). Tyto činnosti student reflektuje jednak s fakultním učitelem přímo ve škole, jednak na společných reflektivních seminářích na fakultě. Požadavky ke splnění praxe: 1) Před nástupem na praxi student absolvuje moodle kurz Proškolení studentů před pedagogickými praxemi – https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060, Heslo: BezpecnaPraxeN Po splnění si student vytiskne osvědčení o absolvování kurzu a to vloží do portfolia. 2) Rozsah praxe A) Každý student odhospituje minimálně 4 hodiny výuky ruského jazyka, přičemž z každé hodiny pořídí hospitační záznam (formulář viz moodle). B) Zúčastní se min. 4 hodin výuky, v nichž bude asistovat učiteli nebo žákům. Ke každé této hodině sepíše reflexi průběhu hodiny i vlastní činnosti v hodině v rozsahu cca 1/2 stránky. Podíl činností z bodů A a B může být po dohodě s vyučujícím upraven, záleží na možnostech školy. C) Zrealizuje min. 4 mikrovýstupy buď samostatně nebo v tamdemu s učitelem. D) Zrealizuje min. 4 další související činnost v rámci přípravy učitele na hodinu, tedy např. vyhledávání vhodných textů, obrázků, videí, tvorba křížovek či jiných doplňkových materiálů, oprava testů a domácích úkolů, dle pokynů a požadavků učitele. Rovněž ke každé této činnosti student napíše stručnou reflexi. E) Po ukončení praxe student sepíše závěrečnou, celkovou, shrnující reflexi celé praxe - jak probíhala, co se mi líbílo, nelíbilo, co se mi dařilo/nedařilo atd. Veškeré materiály a reflexe student vloží do svého portfolia, které odevzdá vyučující v tištěné podobě. Nic netřeba přepisovat na počítači, pokud budete mít např. hospitační záznamy a reflexe psané rukou, vložíte tyto originály do portfolia, netřeba přepisovat! Doporučuji tvořit portfolio z praxe formou pedagogického deníku. 3) Termín splnění a odevzdání portfolia – Oborová praxe není nijak časově vymezena, záleží tedy spíše na domluvě mezi vyučujícím a studentem dle možností obou stran, splnit povinnosti a odevzdat portfolio lze kdykoli, max. však do 6. 5. 2025. Pokud bude portfolio neúplné nebo nebude v náležité kvalitě, může vyučující portfolio studentu buď vrátit k dopracování či dokonce portfolio v takové podobě odmítnout, vyhodnotit jako nesplněné, což je důvodem pro neudělení zápočtu. Portfolio bude obsahovat:
Podmínky pro udělení zápočtu: 1) absolvování praxe a splnění všech zadání viz výše, 2) odevzdání kvalitně zpracovaného portfolia nejpozději do 6.5.2025, 3 aktivní diskuse na reflektivních seminářích k oborové praxi na fakultě, toleruji se maximálně 3 absence za semestr. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (08.01.2025)
|
|
||
AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť. Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2. ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede.. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-5075-3. SWIERKOSZOVÁ, J. Kooperace učitele s asistentem pedagoga – edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-557-7. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. TEPLÁ, M., ŠMEJKALOVÁ, H. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR, 2007. UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0 Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (12.12.2022)
|
|
||
Hospitace v hodinách ruského jazyka Asistence učitele při přípravě na výuku Asistence učitele při výuce Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7722 Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
|