|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the general context of Russian language teaching in the Czech school environment, to explain the place of linguodidactics in the system of disciplines and its importance for teaching practice, to introduce basic linguodidactic concepts and categories. The aim is to form students' linguodidactic intention.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s obecným kontextem výuky ruského jazyka v českém školním prostředí, vysvětlit místo lingvodidaktiky v systému vědních oborů a její význam pro výukovou praxi, seznámit se základními lingvodidaktickými pojmy a kategoriem, s lingvistickými, psychologickými a pedagogickými základy didaktiky cizích jazyků se zaměřením na ruštinu. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
1. Aktivní účast na seminářích, tolerují se max. 3 absence za semestr, 2. průběžné a včasné plnění všech zadaných úkolů, 3. vypracování seminární práce v náležité kvalitě, práce se sestává zvypracování dílčích úkolů uvedených v moodle kurzu (2А, 2Б, 5А, 9А, 10А, 10Б, 10В) a jejich odevzdání nejpozději do 22.4.2025. Splněno má student po odsouhlasení kvality seminární práce vyučující. Prosím odeslat úkoly z moodle kurzu na mail v jednom souboru. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7719 4. splnění zápočtového testu na min. 70 % úspěšnosti, přičemž na zápočet je vypisován jeden řádný a jeden opravný termín. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (05.09.2019)
|
|
||
1. Lingvodidaktika a její vztah k dalším vědním disciplínám. 2. Základní lingvodidaktické pojmy. 3. Specifika procesu komunikace v cizím jazyce. 4. Specifika výuky ruštiny v českých základních a středních školách. 5. Školské dokumenty upravující výuku cizích jazyků v českých školách. 6. Rámcové a školní vzdělávací programy - zaměření na výuku ruského jazyka. 7. Metody výuky cizích jazyků do poloviny 20. století. 8. Metody výuky cizích jazyků od poloviny 20. století do současnosti. 9. Jan Amos Komenský a jeho lingvodidaktické dílo. 10. Cíle jazykového vzdělávání v českém školním prostředí. 11. Uplatňování didaktických zásad ve výuce cizího jazyka. 12. Uplatňování zřetele k mateřštině ve výuce cizího jazyka. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7719 Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
|
|
||
Studující - vysvětlí podstatu lingvodidaktiky, její klíčové otázky, vztah k pomocným disciplínám, základní terminilogii, - vysvětlí specifika procesu komunikace v cizím jazyce a porovná komunikaci v mateřském a cizím jazyce, - objasní specifika výuky ruštiny v českých základních a středních školách, - vyjmenuje školské dokumenty upravující výuku cizích jazyků v českých školách, uvede požadavky, které kladou na výuku ruského jazyka, - vysvětlí základní metody výuky cizích jazyků, - vysvětlí význam Jana Amose Komenského pro didaktiku cizích jazyků, uvede jeho lingvodidaktické dílo a zhodnotí jeho přínos pro současnou didaktiku, - vysvětlí typologii cílů v jazykovém vzdělávání v českém školním prostředí, - formuluje vhodné komunikačně orientované cíle pro výukové jednotky, - vysvětlí didaktické zásady pro výuku cizího jazyka, vysvětlí jejich realizaci na příkladech, - vysvětlí lingvistické a psychologické aspekty výuky cizího jazyka, - vysětlí typologii transferu (mezijazykového, vnitrojazykového a interkulturního), uvede příklady jednotlivých typů přenosu. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|