SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Environmental Education - OPBQ4P062B
Title: Environmentální výchova
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Alena Thorovská
Teacher(s): PhDr. Alena Thorovská
Pre-requisite : OPBQ4P022A
Annotation -
The subject introduces the basic terminology in the field of environmental education, clarifies mutual relations, introduces the issue of environmental changes over time, global problems, the importance of consumer education. It also focuses on pedagogical aspects of environmental education and its use in school and extracurricular practice.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
Aim of the course -
The aim of the course is to familiarize students with basic terminology, to draw attention to the interconnectedness of the lives of individuals and society with environmental issues. Another goal is to clarify the position, content, methods and importance of environmental education in pedagogical practice.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů a odpovídá 125h studijní zátěže -13,5 h přímá výuka, 20 h - příprava na přímou výuku, 10h - plnění zadaných úkolů, 20h - studium doporučené literatury, 20h - vypracování zápočtové práce, 20h - výuková videa, 20h - legislativa a kurikulární dokumenty

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast, splnění zadaných úkolů a odevzdání zápočtové práce na zvolené téma.

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
Literature - Czech

BRANIŠ, M. (2004). Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium.

ČERNOUŠEK, M. (1992). Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum.

ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.

KOHÁK, E. (1996). Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst.

KOHÁK, E. (2003). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství.

LORENZ, K. (2000). 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia.

POLÁŠKOVÁ A KOL. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha:  Karolinum.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Syllabus -

1. Basic ecological and environmental terms and their connections.

2. The development of man's relationship with nature and the environment.

3. Global problems.

4. Relationships between economic development and the environment; basic principles of sustainable development; tools of sustainable development, consumer education.

5. State and problems of the environment in the Czech Republic, region and place.

6. Environmental education - meaning, development, concept, goals; didactic aspects of environmental education.

7. Basic methods, forms and means of environmental education in school and in extracurricular areas.

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora: Kurz: Environmentalní výchova (cuni.cz)

Heslo pro hosty: Bruno21

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Student/ka:

- definuje a vysvětlí ekologické a environmentální pojmy, popíše jejich souvislosti

- používá environmentální a ekologické pojmy ve správných souvislostech

- porovná ekologickou a environmentální výchovu 

- popíše vývoj vztahu člověka k životnímu prostředí

- uvede příklady změn v prostředí vlivem antropogenní činnosti

- vyjmenuje a charakterizuje největší globální problémy a diskutuje o nich

- identifikuje vztah mezi ekonomickým rozvojem a životním prostředím

- popíše nástroje udržitelného rozvoje

- diskutuje o významu spotřebitelské výchovy

- popíše stav životního prostředí a porovná jeho stav v průběhu let, 

- vyhodnotí příklady statistických dat v oblasti ŽP

- definuje problémy ŽP na státní, regionální i místní úrovní a diskutuje o jejich možných řešeních

- vyjmenuje metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti

- vysvětlí význam a cíle environmentální výchovy

- charakterizuje didaktické aspekty environmentální výchovy s ohledem na její specifika

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (24.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html