SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Scientific Research in Psychology - OPBP3Q104A
Title: Vědecký výzkum v psychologii
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 50 / 50 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Teacher(s): Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Is pre-requisite for: OPBP3Q204A, OPBP3Q608B, OPBP3Q205A
Annotation -
Students get orientation in genres of scholarly texts and are introduced into the role of readers and future authors of research reports.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
Aim of the course - Czech
  • Rámcově porozumět základním metodologickým pojmům/postupům a následné organizaci navazujících kurzů dle jejich zaměření na kvalitativní a kvantiativní výzkum. 
  • Rozvinout schopnost studentů/studentek rozeznat a adekvátně hodnotit povahu (žánr) a kvalitu odborného zdroje.
  • Dovést studenty/tky ke kompetenci sepisovat odborné texty na základní formální i obsahové úrovni.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět odpovídá 3 kreditům.

Celková časová zátěž studenta: 83 hod

Výuka je realizována přednáškou (1/0) a seminářem (0/1).

Výuka: 18 hod

Samostudium literatury pro seminární práci (za semestr): 30 hod

Zpracování seminární práce: 35 hod

Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Zápočet je udělován za seminární práci prezentující rozbor výzkumné zprávy z hlediska struktury IMRD; motivovaný otázkami, které v nich vyvolá čtení encyklopedické učebnice.

Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
Literature - Czech

Literatura základní

NOLE-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., WAGENAAR, W.A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012 (případně následná, ale i předchozí vydání).

American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000

Literatura doporučená

GUBA, E. G., LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In N. K. DENZIN, Y. S. LINCOLN (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994. s. 105-117.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999.

KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: SPN, 1972.

SAYER, A. Method in Social Science. London: Routledge, 1994.

ŠANDLEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
Learning outcomes - Czech
  • Student/ka dovede vymezit, odlišit a popsat třídění následujících pojmů: metoda a metodologie, výzkumný design, paradigma, parametry kvality výzkumu, vědecké vs. laické poznání, kvalitativní vs. kvantitativní výzkum, etika výzkumu.
  • Student/ka dokáže v základu popsat silné a slabé stránky jednotlivých druhů výzkumných designů a metod sběru dat, rámcově dokáže předložit vhodné metody sběru dat řešení výzkumných otázek určitého druhu.
  • Student/ka dovede odlišit primární a sekundární zdroj, rozlišovat mezi přímou citací a parafrází, uvádět citace zdroje ve správném formátu a ve správných situacích.
  • Student/ka v seminární práci předvádí schopnost komparovat informace v primárním a sekundárním zdroji, formulovat psychologicky relevantní a kritické otázky ve vztahu k nim, sbírat k nim ve zdrojích evidenci, formulovat o jejich zodpovězení otázky.
  • Student/ka v seminární práci předvádí schopnost prezentovat výstižně (obsahově i rozsahově) nastudovaný primární zdroj.
  • Student/ka v seminární práci předvádí znalost formálních náležitostí (strukturace kapitol, návaznost myšlenek, odborný styl vyjadřování, úprava textu atd.)
  • Student/ka získává zkušenost s primárními zdroji vědeckého charakteru (odborným článkem) oproti jejich citaci v encyklopedických učebnicích. Tím se seznamuje s odlišnými žánry prezentace vědeckých výsledků.
  • Student/ka si dovede vyhledat technologické nástroje, které mají praktické využití při sepisování odborných textů (využití pokročilejších funkcí MS Word, používání citačních manažerů, vyhledávání ve vědeckých databázích).
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html