|
|
| Files | Comments | Added by | |
![]() |
buurikova.pdf | četba | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. |
![]() |
Henig Pohledy z druhého břehu.pdf | četba | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. |
![]() |
KASSIN_SAUL_504-517_orezano.pdf | Četba | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. |
![]() |
Pollock, VAn Reken Third_Culture_Kids.pdf | četba | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. |
![]() |
Transnacionální přístup k migraci.pptx | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. | |
|
||
|
The course is focused on the issue of cultural diversity in globalized world.
Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
|
Cílem kurzu je poskytnout studentům opory v přístupu k lidem, jež jsou vnímáni jako kulturně odlišní. Tedy podpořit toletanci a respekt jak vůči druhým, tak vůči sobě. 1. Zapamatovat si pojmy kultura, národ, etnicita a rasa a vybavit si, že se jedná o pojmy, které jsou kullturně konstruované, tedy nejedná se o kategorie, které by byly přirozenou charakteristikou lidských skupin. Vybavit si, že národní stát je specifická instituce, která přispívá k udržování rozdílů mezi skupinami lidí a že migrace přináši setkání s tímto typem odlišnosti. 2. Porozumět, pochopit, že představy o odlišné kultuře jsou důsledkem kontaktu s jinými, že až při setkání s lidmi, které neidentifikuji jako členy své skupiny, potřebuji označit za jiné a vyznačit hranici mezi mojí skupinou a jimi. Výsledkem tohoto procesu jsou předsudky, izolace na straně jedné a na straně druhé procesy zapojení, integrace a asimilace. Přičemž tyto procesy provází stres, frustrace, atd. 3. Aplikovat, použít informace v kontextu školní reality a v kontextu života mladých lidí s menšinovým či migračním původem. 4. Obhájit stanovisko, že lidé různých skupin mají stejný potenciál v procesech učení, a že rozdíly spočívají v socioekonomických odlišnostech, v zázemí rodiny 5. Vytvořit a posílit multikulturní, resp. interkulturní postoje. Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
|
Pro zakončení kurzu se vyžaduje 70% účast na kurzu, aktivní zapojení do kurzu - diskuse o zadané četbě, písemná zkouška formou eseje. Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
|
Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK. Gellner, Arnošt. 1993. Národy a nacionalismus. Praha: H+H. Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o. Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009. Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004. Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24. Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
|
Píemná zkouška proběhne ve vypsaných termínech. Jedná se o esej; na základě předložené kazuistiky člověka, který je chápán jako "jiný", bude student interpretovat jeho situaci s použiím v kurzu představených konceptů a teorií. Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
|
1. Úvod - interkulturní kmunikace a povaha ne/rozdílnosti kultur 2. Kulturní diverzita 3. Etnicita a identita 4. Globální sever a globální jih 5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci 6. Důvody migrace 7. Adaptace - kulturní šok 8. Integrace x asimilace 9. Transnacionální identity 10. Postoje majority - předsudky 11. Způsoby zvládání předsudků 12. Role státu a jeho institucí 13. Škola a menšiny Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
|
viz Soubory v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9556 Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|

