SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Quantitative research methods II - OPBP1Q112A
Title: Kvantitativní metodologie II
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. David Greger, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP1Q108A
Interchangeability : OBPS13112, OBPS13512
Annotation -
The course introduces students to the basic characteristics of quantitative research.
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty s metodologickými postupy vytváření výzkumných nástrojů, uvést je do přehledu základních metod, seznámit s konkrétními nástroji k využití ve škole a náležitostmi zpracování kvantitativního výzkumného projektu.

Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
Literature - Czech

Základní literatura:

Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál.

Kerlinger, F.N. (1972) Základy výzkumu chování. Praha, SPN.

Clark-Carter, D. (2010). Quantitative psychological research. 3rd Ed. New York, Psychology Press.

Goodwin, J.C. (2010) Research in psychology. Methods and designs. 6th Ed. New Jersey, Wiley.

Nunnally, J.C., Bernstein, I.H. (1994).  Psychometric theory. 3rd. Ed. McGraw-Hill.

Shadish, W.R., Cook, T.D.; Campbell, D.T. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Belmond, CA, Wadsworth.

Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
Syllabus - Czech

1. Pojetí kvantitativního (vs.) kvalitativního výzkumu, kroky výzkumu, formulování vědeckého problému, a/případně hypotéz, analýza literatury (včetně vyhledávání v on-line databázích).

 

2. Dotazník, způsoby sběru dat, volba výzkumného souboru (sampling).

 

3. Validita a reliabilita, standardizace; Inteligenční a didaktické testy.

 

4. Seznámení s výzkumnými nástroji:

Klima školní třídy, Hodnocení interakce učitele a žáků, Předcházení problémům v chování žáků, Společenství prvního stupně (metoda sémantického výběru).

 

5. Výzkumné metody: Sémantický diferenciál, Q-třídění, posuzovací škály, sociometrie, příp. pozorování.

 

6. Experimentální uspořádání a kvaziexperiment.

 

Last update: Greger David, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
Course completion requirements -

Elaboration of final thesis - research project proposal.

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html