SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Applied Didactics 2 - OPBO4O051A
Title: Oborová didaktika 2
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 75 / 78 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Pre-requisite : OPBO4O041A
Annotation -
Subject Didactics 2 is based on Subject Didactics 1 by using educational theories to analyze examples of social science curricula in secondary schools. The subject makes use of the students' preconcepts and understandings of citizenship education. Students become familiar with how the curriculum of the secondary school is conceived in the curriculum documents of different countries.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (19.09.2023)
Aim of the course - Czech

Předmět vede k porozumění různým pojetím výchovy k občanství a základů společenských věd, seznamuje s pojetím předmětu v současném českém kurikulu. Učí kriticky posoudit plnění cílů předmětu v učebnicích a didaktických materiálech.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2023)
Descriptors - Czech

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

Seminární práce

 0 hodin

Příprava na kolokvium

10 hodin

Příprava na zkoušku                           

0 hodin

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (19.09.2023)
Course completion requirements - Czech
  • Průběžné plnění úkolů zadaných v seminářích
  • Prezentace skupinové práce u tématu 2 a 4
  • K závěrečnému kolokviu studující ve skupině analyzují a ohodnotí jednu výukovou aktivitu k zadanému tématu a vytvoří její modifikaci, případně zpracují vlastní návrh aktivity
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

ŠVEC, Vlastimil; NEHYBA, Jan; SVOJANOVSKÝ, Petr; LAWLEY, James; ŠÍP, Radim et al. Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi. Přeložil Petr PECHA. Pedagogika v teorii a praxi, svazek 4. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8428-5.
DVOŘÁK, Dominik, Jakub HOLEC a Michaela DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-017-6.
DVOŘÁKOVÁ, Michaela, Veronika PAJPACHOVÁ.  Úloha výchovy k občanství v základním vzdělávání očima „občankářů". Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, roč. 3, č. 1, s. 87 - 107. ISSN 2533-7882.
KNOWLEX, R. T. a A. J. CASTRO. The implications of ideology on teachers’ beliefs regarding civic education. Teaching and Teacher Education [online]. 2019, v.77, p.226-239. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0742051X18301744.
KNOWLES, R. T. Teaching Who You Are: Connecting Teachers’ Civic Education Ideology to Instructional Strategies. Theory & Research in Social Education [online]. 2017, v.46, n.1, p. 68-109. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00933104.2017.1356776.
Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Sylabus seminářů, Přednášky představují teoretická východiska pro práci v seminářích

1. Zjišťování zkušeností žáků se zadanými tématy společenských věd

2. Prezentace vlastních zjištění o zkušenostech žáků a jejich propojení s disciplinami společenských věd

3. Analýza zadaného tématu v učebnicích, reflexe pojetí tématu 

4. Vlastní návrh pojetí tématu pro učebnici

5. Porovnání pojetí tématu v českém a vybraném zahraničním kurikulu 

6. Seznámení s vybranými didaktickými materiály a didaktickými postupy pro výuky Ov a ZSV.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Learning resources - Czech

Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16871

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

reflektují vlastní zkušenost se zadaným tématem, navrhují otázky a úkoly pro zjištění konkrétních zkušeností s tématem u žáků 2. stupně ZŠ

provedou diagnostický rozhovor s žákem 2. stupně ZŠ a prezentují svá zjištění ohledně obsahu zkušeností žáků

porovnají obsah zkušeností žáků s pojetím témat v rámci společenských věd, identifikují možná propojení zkušeností s akademickými znalostmi

analyzují a kriticky hodnotí obsah tématu ve vybraných učebnicích

navrhnou vlastní pojetí tématu se zahrnutím didaktických prvků pro učebnici občanské výchovy

analyzují pojetí tématu v českém kurikulu a porovnají jej se zahraničními kurikulárními dokumenty, uvedou konkrétní závěry a doporučení

vyhledají k zadanému tématu výukové postupy v didaktických materiálech přístupných učitelům OV a ZSV, analyzují a kriticky je posoudí, navrhnou a zdůvodní případné změny  

 

 

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html