SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Inclusive Education - OPBO3S505A
Title: Inkluzivní pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBO3Q401A, OPBO3S402A
Is pre-requisite for: OPBO3S601A, OPBO3S603A, OPBO3S602A
Annotation -
Key topics of inclusive theory and practice: principles and methods of working with students and classes in joint education. Students will learn related current legislative regulations, they will gain orientation in foreign trends and conditions of inclusive education. They will be introduced to the catalogs of support measures for pupils with special educational needs and the possibilities of their application in practice.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·        přednáška 12 hodin

 ·       cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 34 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Course completion requirements - Czech

Odevzdání seminárního úkolu a zvládnutí zkouškového testu na min. 70 %, možnost 2 oprav.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BARTOŇOVÁ, M. a kol. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 363 s. ISBN 978-80-210-8093-5.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha GradaPublishing,2009. ISBN 978-80-247- 3070-7.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7

LECHTA, V., ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.

Doporučená literatura:

NĚMEC, Z, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K.,HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

SLOWÍK, J. Co je rozmanité a co je společné v inkluzivní škole z hlediska Ukazatele inkluze. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost 1967-, 2018, 28(2), 213-234. ISSN 1211-4669.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

  1. Východiska, principy a podmínky inkluzivního vzdělávání
  2. Hodnocení inkluzivity školy, cíle, formy, oblasti hodnocení a využitelné nástroje
  3. Školní třída jako heterogenní sociální skupina,  diversita žáků a její využití pro proces sociálního učení
  4. Sociální klima třídy a možnosti jeho diagnostiky, postoje, předsudky a stereotypy ve vyučovacím procesu, demokratická kultura a její podpora ve třídě.
  5. Problematika přechodů mezi vzdělávacími stupni a vzdělávacími  institucemi.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html