|
|
|
||
The aim of the course is to extend the knowledge acquired in the course Special Education of people with hearing impairment. Emphasis will be placed on the issue of cochlear implantation and subsequent rehabilitation and education in an inclusive environment. In addition, communication approaches and education in schools after hearing impairment including historical discourse. In the seminars, students will actively reflect on the major themes of the course, work with selected international studies and also learn about schools for the hearing impaired through visits.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin - seminární práce 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 24 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Podmínkou pro možnost vykonání zkoušky bude zpracování a prezentace zadaných úkolů v rámci seminářů a úspěšné splnění testů zadaných v průběhu semestru (min. úspěšnost 75 %). Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
|
|
||
Povinná: HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. [1. vyd.]. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997. ISBN 80-7216-006-0. KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4. Doporučená: DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8. STRNADOVÁ, V.Hádej, co říkám, aneb, odezírání je nejisté umění. 2. dopl. vyd. Praha: Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel, 2001. 186 s. ISBN 80-903035-0-1. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, AdvancedBionics. 2. Uvedení do problematiky rehabilitace. Rehabilitace po kochleární implantaci - sluchová výchova, řečová výchova, odezírání. Centra kochleárních implantací. 3. Raná péče, školská poradenská zařízení. Speciálně pedagogická podpora dítěte a jeho rodiny. 4. Edukace dítěte se sluchovým postižením. Mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole. Podpůrná opatření. 5. Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace. 6. Nácvik odezírání, praktická cvičení jednotlivých fází odezírání. 7. Prstová abeceda, základní pravidla pro komunikaci, praktický nácvik komunikace pomocí obouruční prstové abecedy – nácvik vyjádření jmen blízkých osob prstovou abecedou. 8. Pomocné artikulační znaky – vymezení, popis jednotlivých znaků, praktický nácvik. 9. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené v zahraničí. 10. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené u nás. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
|