SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Speech and Language Disorders - OPBO3S204A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 22 / 22 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBO3Q101A, OPBO3S103A
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the issue of speech therapy and its interventional systém. Students will gain knowledge about the profession of speech therapist and the subject of interest in speech therapy – communication disability. They will be acquainted with the stages of children's speech and language development in connection with psychomotor development to gain an overview of disorders in the development of children's communication skills and abilities. The course introduces the categories of communication disorders occurring at all stages of life - in childhood, adolescence, adulthood and old age.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 21 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 21 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Course completion requirements - Czech

- k úspěšnému splnění kurzu je nutné průběžné plnění zadaných úkolů

- v závěru kurzu složení zkoušky formou písemného testu (předpokladem splnění podmínek testu je 80% správných odpověd)

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KLENKOVÁ, J. Logopedie.  Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.  ISBN 978-80-7315-229-1.

Doporučená literatura:

ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie.  Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1088-5.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

1.      Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám.

2.      Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytována logopedická intervence v České republice.

3.      Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie.

4.      Komunikace - verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč.

5.      Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí.

6.      Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky v českém a latinském jazyce.

7.      Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci.

8.      Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti.

9.      Současný pohled na narušený vývoj řeči, dělení vývojových narušení komunikační schopnosti.

10.    Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života.

Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující ovládá anatomicko-fyziologické funkce mluvních orgánů v české i latinské terminologii. 

Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html