|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the basic information of special pedagogy of a disadvantaged person with hearing impairment and interdisciplinary cooperation with other scientific disciplines, to learn to orient in the field of anatomy and physiology of the ear lateinisch, to give students basic orientation about pathologies of auditory function, causes and consequences, examination methods, possible compensation using technical aids. During the seminars, students will actively reflect on the main topics of the course, working with selected hearing aid publications. 1. Concept and definition of the subject of surdopedics, position of surdopedics in the system of sciences, methods and aim of surdopedics, social significance of surdopedics. 2. Ear and auditory pathway. Pathology of the auditory analyzer. Occurrence and causes of hearing impairment. 3. Classification of hearing impairment, international classification according to WHO. Symptomatology of hearing impairment (deafness, deafness, hard of hearing), terminology. 4. Diagnosis and differential diagnosis of hearing loss. Pedagogical diagnosis of hearing impairment. Classical hearing tests: orientation hearing test by speaking and whispering, tuning tests - Weber's, Rinne's, Schwabach's. 5. Pure tone audiometry, verbal audiometry, objective methods of hearing testing - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometry. 7. Speech therapy aids. Computer programs. 10. Consequences of hearing impairment. Prevention of hearing loss.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Studující se seznamuje s terminologií surdopedie (i latinskou) a rozvíjí své kompetence v oblasti sluchového postižení. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 21 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 21 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. Podmínkou pro možnost vykonání zkoušky bude zpracování a prezentace zadaných úkolů v rámci seminářů a úspěšné splnění testů zadaných v průběhu semestru (min. úspěšnost 75 %). Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
|
|
||
Povinná literatura HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HORÁKOVÁ, R.Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. LEJSKA, M.Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2. Doporučená literatura: HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-618-5. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3. POTMĚŠIL, M.Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí. 2. Anatomie a fyziologie ucha latinsky. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad. 3. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad, terminologie. 4. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova. 5. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní. 6. Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie. 7. Speciálně pedagogická diagnostika sluchového postižení. 8. Kompenzační pomůcky - sluchadla, indukční smyčky, FM systémy, systémy Roger. 9. Kochleární implantáty. 10. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studující popíše latinsky stavbu ucha a celé sluchové dráhy, vyjmenuje klasifikace sluchových vad dle lékařské terminologie, uvede diagnostické metody ke zjištění sluchových vad používané v medicíně. Popíše kompenzační pomůcky a jejich princip. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|