SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2021/2022
   Login via CAS
Special Educational Practice III. - OPBO1S126A
Title: Oborová praxe III
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Co-requisite : OPBO1S127A
Pre-requisite : OPBO1S118A, OPBO1S122A, OPBO1S123A
Is co-requisite for: OPBO1S127A
Annotation - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Oborová praxe je zaměřena na upevňování všeobecných, speciálně-pedagogických, psychologických a logopedických znalostí a dovedností při jejich aplikaci v reálných situacích práce speciálního pedagoga/logopeda. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky, logopedie a surdopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech v úzké provázanosti na profil absolventa. Oborová praxe III je zařazena do třetího ročníku bakalářského studijního programu. Studenti využívají teoretické znalosti a odborné dovednosti získané v předmětech profilujícího základu, zejm. v předmětech Logopedie a Surdopedie. Rozšiřují si kompetence získané absolvováním předmětů oborových praxí I a II. o speciální dovednosti související s modifikací podmínek reality v kontextu komplexního rozvoje osob s narušenou komunikační schopnosti a osob se sluchovým postižením. Obsahem předmětu Oborová praxe III je souvislé praktické působení studentů ve vybraných pracovištích logopedického a surdopedického typu pod supervizí fakultního učitele/mentora (logopeda). Studenti zde aplikují své teoretické znalosti a dovednosti, a zárověň získávají nové zkušenosti z reality profese. Jejich zkušenosti z praxe jsou předmětem osobních konzultací s mentorem. V návaznosti na aktivity studentů v rámci Oborové praxe III probíhá reflexe, sdílení výstupů ve skupině, Významou součástí je supervize. Supervize vede studenty k hlubšímu porozumění problematiky a profesionalizaci odborných činností. Student si volí jeden typ zařízení, kde se zapojuje do činností a připravuje si materiál pro "reflexi praxe", která následuje po návštěvách příslušného pracoviště. Vyučující praxe odpovídá na otázky studenta vztahující se k praxi, sleduje účast na zařízeních, aktivitu v průběhu vykonávané praxe aj. Podle možnosti se semináře k praxi zúčastní i vyučující teoretických předmětů, kteří mají vztah k tomuto druhu praxe. Vznikne tak výhoda zpětné vazby, kdy přednášející získají možnosti se ve svých přednáškách více věnovat oblastem, o které mají studenti zájem nebo které jim způsobují obtíže.
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Povinná:

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.ISBN 978-80-7290-366-5

HLAĎO, P., HORÁČKOVÁ, M., DANIELOVÁ, L.Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.

KEPKA, J., KLEČKOVÁ, G. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7043-590-8.

Kolektiv autorů.Soubor metodických materiálů pro asistenty pedagoga.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.

Doporučená:

KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html