|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the psychomotor, speech and language development of chidren and the development of abilities and skills in language levels – to gain an overview of the development of the phonetic-phonological, lexical-semantic,morphological-syntactic and pragmatic level. The course is focused on gaining theoretical and practical experience and skills in influencing and stimulating the speech and language development of children at an early and preschool age. Diagnostic methods, approaches and materials in different issues of speech, language and partial functions development will be introduced. During the seminars, students will be actively involved in the practice of articulation correction procedures, the use of myofunctional therapy and processing of materials that they will use in the practice at speech therapy workplaces.
Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti týkající se problematiky psychomotorického, jazykového a řečového vývoje u dětí a v oblasti fonetiky, systému hlásek českého jazyka a metodiky jejich vyvozování. Studujícím bude představena problematika neurovývojových poruch, poruch foneticko-fonologické roviny a poruch myofunkčních. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin. Přímá výuka: - přednášky 24 hodin - cvičení 24 hodin Příprava: - samostudium odborné literatury 30 hodin - zpracování písemné semestrální práce 30 hodin - zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: - 30 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Studijní opory budou poskytnuty na platformě MS Teams. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
- povinná aktivní účast v seminářích - pravidelné plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit - tvorba materiálů, které bude možné využít v rámci odborných praxí při diagnostice a terapii narušené komunikační schopnosti (zpracování portfolia) - zpracování písemné semestrální práce na zadané téma - ověřování získaných znalostí formou průběžných testů (cca 3x za semestr) - závěrečný písemný test a ústní zkouška Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : ComputerPress, 2011. ISBN 978-80-251-1829-0. VOLÍN, J., SKARNITZL, R. Segmentální plán češtiny. Praha : UK, Filozofická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7308-885-9. NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-118-2.
Doporučená literatura: DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnocení slovnízásoby dětí před zahájením školní docházky. Praha : UK,Pedagogická fakulta, 2014, ISBN 978-80-7290-770-0. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. MC nakladatelství, 2013, 1. dotisk. EAN 8594042250261. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha : Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. KRČMOVÁ, M. Poruchy řeči. In KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. 2017. URL: https://www.czechency.org/slovnik/PORUCHY ŘEČI Krčmová, M. Fonetika a fonologie, 2009 (http://is.muni.cz) POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ. M. Přehled české výslovnosti. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-169-3. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4240-3. Další odborné zdroje a studijní materiály budou studujícím doporučovány a poskytovány v průběhu výuky. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Podmínky pro možnost konat ústní zkoušku: - splnění veškerých seminárních aktivit - úspěšné splnění závěrečného testu K ústní zkoušce studující přinese: - zpracované portfolio nástrojů, pomůcek a materiálů pro hodnocení a podporu vývoje řeči, jazyka, komunikace a dílčích funkcí - seznam prostudované odborné literatury Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Obsah: 1. Anatomie a fyziologie nervové soustavy, mluvních orgánů a polykání. 2. Psychomotorický vývoj. 3. Vývoj řeči, jazyka a komunikace u dětí. Stadia a etapy ve vývoji řeči, jazyka a komunikace. 4. Diagnostika vývoje jazyka a řeči v jednotlivých rovinách, možnosti využití diagnostických materiálů. 5. Stimulace a podpora vývoje dílčích funkcí. Metody, techniky a přístupy využívané při stimulaci a ovlivňování jazykového a řečového vývoje u dětí. 6. Pomůcky a materiály využívané při logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku. 7. Úvod do studia fonetiky, systém hlásek českého jazyka – dělení a tvorba samohlásek a souhlásek. Metodika korekce artikulace hlásek. 8. Neurovývojové poruchy, jejich etiologie a klasifikace, současné názory na problematiku neurovývojových poruch. 9. Poruchy zvukové roviny řeči - artikulační poruchy, fonologické poruchy, vývojová verbální dyspraxie. 10. Myofunkční poruchy, využití myofunkční terapie. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Studující dokáže: - terminologicky vymezit a popsat základy anatomie a fyziologie nervové soustavy a jejích částí vztahujících se k procesu komunikace, jazyka a řeči, - terminologicky vymezit a popsat anatomii a fyziologii mluvních orgánů, - vymezit a popsat psychomotorický, jazykový a řečový vývoj dítěte, - vymezit a popsat jednotlivá stádia a milníky jazykového a řečového vývoje dítěte z chronologického a lingvistického hlediska, - porovnat stádia jazykového a řečového vývoje dle jednotlivých autorů, - uvést a popsat příklady diagnostických nástrojů využívaných pro hodnocení vývoje jazyka, řeči, komunikace a dílčích funkcí u dětí, - uvést a popsat příklady metod, technik, přístupů a pomůcek využívaných pro stimulaci a podporu vývoje jazyka, řeči, komunikace a dílčích funkcí u dětí, - terminologicky vymezit fonetiku a fonologii, orientovat se v systému hlásek českého jazyka, - definovat jednotlivé hlásky českého jazyka, jejich způsob tvoření a metody korekce nesprávné výslovnosti, - terminologicky vymezit neurovývojové poruchy, jejich kategorie, etiologii a symptomatologii, - terminologicky vymezit jednotlivé poruchy zvukové roviny, jejich symptomatologii, - uvést a popsat terapeutické přístupy k problematice artikulačních poruch, fonologických poruch a vývojové verbální dyspraxie, - terminologicky vymezit myofunkční poruchy, jejich etiologii a symptomatologii, - uvést a popsat terapeutické přístupy k problematice myofunkčních poruch. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|