SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Supervised Reflection Program for Special Educators II - OPBO1S119A
Title: Program řízené reflexe speciálního pedagoga II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Co-requisite : OPBO1S118A
Pre-requisite : OPBO1S107A
Is co-requisite for: OPBO1S118A
Is pre-requisite for: OPBO1S127A
Annotation -
The course reflects students' practical workplaces where they apply their theoretical knowledge and gain new experience with the reality of the profession. Their experience in the field practice II is then the subject of joint discussion and personal consultation with the practice supervisor. In the Field Practice II course, students enter practice at an assigned workplace, where they extend their hospitality activities to include assistant work under the supervision of a designated worker - a special educator in practice. The student engages in activities in the selected school setting and prepares material for the "practice reflection" that follows. The course Program of Guided Reflection of Special Educator II creates a space for sharing experiences from the field practice, for exchange of information obtained by performing individual tasks directly in practice. Students conduct reflections on practice, of which supervision is an important part. The findings recorded in the portfolio are peer-reflected under the supervision of the instructor. Supervision leads students to a deeper understanding of the subject matter and to the professionalisation of professional activities.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující reflektuje praxi, jejíž významnou součástí je propojení teorie s praxí.

Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Vložení dokumentace praxe (záznamy z hospitací, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe, potvrzení o účasti na praxi a potvrzení o mlčenlivosti) do Moodle (bude upřesněno v rámci seminářů). 

Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
Literature - Czech

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.

Doporučená literatura:

MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.

DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.

SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení: 

Využívání portfolia v průběhu odborné praxe

Asistenční činnost, příprava, sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení.

Shrnující reflexe oborové praxe II.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
Learning outcomes - Czech
Studující ohodnotí zkušenosti z oborové praxe, vytváří prostor pro sdílení zkušeností, pro výměnu informací získaných plněním jednotlivých úkolů přímo v praxi. 
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html