SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Speech and Language Disorders - OPBO1S111A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBO1S103A
Is pre-requisite for: OPBO1S123A
Annotation -
The course deals with the history of care for individuals with communication disorders. Personalities who influenced the establishment of the field of speech therapy are described. The system of speech therapy intervention, the profession of speech therapist and the subject of interest speech therapy are presented. Introduction to basic concepts - speech, language, anatomy and physiology of speech organs with Latin terminology. The ontogenesis of children's speech in connection with psychomotor development is studied in order to obtain an overview of possible disorders of the development of children's communication abilities and skills. The course will introduce the individual categories of impaired communication ability occurring in all periods of a person's life - in childhood, adolescence, adulthood and old age.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • vymezí vývojové etapy v péči o osoby s poruchami komunikace a osobnosti, které se v logopedii zasloužily o její rozvoj,
  • použije dělení narušení a poruch komunikace používané v logopedii i mediícínských oborech s odpovídající terminologií,
  • popíše anatomii a fyziologii mluvních orgánů s využitím latinských termínů a názvů,
  • rozliší jednotlivé druhy a kategorie narušené komunikační schopnosti ve všech věkových obdobích života člověka.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Course completion requirements - Czech

- k úspěšnému splnění kurzu je nutné průběžné plnění zadaných úkolů,

- v závěru kurzu složení zkoušky formou písemného testu, předpokladem splnění podmínek testu je 80% správných odpovědí

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Literature - Czech

Literatura:

KLENKOVÁ, J. Logopedie.  Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.  ISBN 978-80-7315-229-1.

Doporučená literatura:

ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie.  Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

1.      Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám.

2.      Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytována logopedická intervence v České republice.

3.      Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie.

4.      Komunikace - verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč.

5.      Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí.

6.      Anatomie a fyziologie mluvních orgánů.

7.      Základní pojmy z fonetiky.

8.      Latinská terminologie využívaná v logopedické teorii i praxi.

9.      Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci.

10.     Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti.

11.     Současný pohled na narušený vývoj řeči, dělení vývojových narušení komunikační schopnosti.

12.    Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • uvede historické etapy vývoje logopedie, osobnosti, které vývoj vědního oboru ovlivnily,
  • popíše systém poskytování logopedické intervence u nás a v zahraničí,
  • charakterizuje činnost mluvních orgánů, zná anatomii i fyziologii mluvidel s využitím latinské terminologie, 
  • rozliší základní pojmy v oblasti komunikace - řeč, jazyk, řečové a jazykové schopnosti a dovednosti,
  • objasní jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti v raném věku, v předškolním a školním věku, v období dospívání, v dospělosti i ve stáří.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html