|
|
|
||
The course deals with the history of care for individuals with communication disorders. Personalities who influenced the establishment of the field of speech therapy are described. The system of speech therapy intervention, the profession of speech therapist and the subject of interest speech therapy are presented. Introduction to basic concepts - speech, language, anatomy and physiology of speech organs with Latin terminology. The ontogenesis of children's speech in connection with psychomotor development is studied in order to obtain an overview of possible disorders of the development of children's communication abilities and skills. The course will introduce the individual categories of impaired communication ability occurring in all periods of a person's life - in childhood, adolescence, adulthood and old age.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Studující:
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
- k úspěšnému splnění kurzu je nutné průběžné plnění zadaných úkolů, - v závěru kurzu složení zkoušky formou písemného testu, předpokladem splnění podmínek testu je 80% správných odpovědí Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Literatura: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1. Doporučená literatura: ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám. 2. Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytována logopedická intervence v České republice. 3. Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie. 4. Komunikace - verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč. 5. Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí. 6. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů. 7. Základní pojmy z fonetiky. 8. Latinská terminologie využívaná v logopedické teorii i praxi. 9. Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci. 10. Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti. 11. Současný pohled na narušený vývoj řeči, dělení vývojových narušení komunikační schopnosti. 12. Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Studující:
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
|