SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Intellectual Disability - OPBO1S104A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Co-requisite : OPBO1Q101A, OPBO1S102A, OPBO1S103A, OPBO1S105A, OPBO1S106A, OPBO1S107A
Is co-requisite for: OPBO1Q101A, OPBO1S102A, OPBO1S107A, OPBO1S105A, OPBO1S106A, OPBO1S103A
Annotation -
Students will gain an overview of the starting points and principles of supporting people with intellectual disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of intellectual disabilities. They will acquire basic terminology, become familiar with the etiology of intellectual disability. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, to describe changes in the position of people with intellectual disabilities in society, their causes and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. 

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (08.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy). 

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (24.09.2020)
Literature - Czech

ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti.

2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie).

3. Rodina s mentálně postiženým dítětem.

4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením.

5. Komunikační specifika mentálního postižení.

6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení.

7. Faktory sociálního začleňování.

8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života.

9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy).

Závěrečná reflexe.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html