SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Programming languages for children - OPBI4I041A
Title: Edukační programovací jazyky
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 18 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Pre-requisite : OPBI4I033A
Is pre-requisite for: OPBI4I051A
Annotation -
The mission of the course is to familiarize students with block and text programming languages, which are used in educational practice for the development of algorithmic thinking in students. The subject aims to develop algorithmic, logical and creative thinking and problem solving strategies in students through various educational programming languages.
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Descriptors - Czech

příprava na hodinu (za semestr): 9h
plnění úkolů (za semestr): 30h
samostudium a práce se stud. materiály (za semestr): 7h
plnění předmětu (zakončení, seminární práce): 20h

Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (24.01.2023)
Course completion requirements - Czech

Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba průběžné a včasné plnění dílčích úkolů zadávaných průběžně v semestru v rámci prostředí Moodle či na výuce.

Hodnocení bude probíhat na základě odevzdaných dílčích úkolů. Zápočet nemusí být udělen, pokud nebudou dílčí úkoly včasně plněny.

Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (15.02.2024)
Literature - Czech
RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.

ASPINALL, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.

ZITER, Rachel. Coding in Scratch for beginners. North Mankato, Minnesota: Capstone Press, [2018].

PILGRIM, Mark. Ponořme se do Python(u) 3: Dive into Python 3. Praha: CZ.NIC, c2010. CZ.NIC. ISBN 978-80-904248-2-1.

RYANT, Ivan. Algoritmy a datové struktury objektově. V Praze: Ivan Ryant, [2017]. ISBN 978-80-270-1660-0.


Online podpora a komunity aktuálních programovacích jazyků a prostředi.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (26.01.2023)
Syllabus - Czech

Obsahově se předmět orientuje na:

  • algoritmické myšlení, informatické myšlení a jejich rozvoj;
  • specifika syntaxí, jazyků, algoritmických konstruktů a filozofických přístupů k prostředím a jazykům, které byly vytvořeny pro edukaci žáků;
  • prostředky a prostředí pro rozvoj algoritmického, kreativního myšlení a řešení problémů (na základní a střední škole);
  • různé typy online prostředími, virtuálními světy, či programovací jazyky (Scratch, MakeCode, Kodu, aj. dle aktuální nabídky programovacích prostředí a programů). 
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html