SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Multimedia systems - OPBI3I052A
Title: Multimediální systémy
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 17 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Pre-requisite : OPBI3I045A
Is pre-requisite for: OPBI3I062A
Annotation -
The aim of the Multimedia Systems course is to achieve students' knowledge of main concepts in the field of multimedia and multimedia systems, understanding of general principles and methods of working with multimedia material and systems for its processing so that students acquire the prerequisites for effective work in the creation and processing of multimedia on the computer through relevant software and hardware equipment, both within partial parts of multimedia systems and complex units. The aim of the subject is to unify the relevant knowledge and skills of the students, to ensure the mastery of basic concepts and the relevant theoretical apparatus in the field of perception, creation and processing of images and sound, and at the same time to induce the mastery of the necessary activities in controlling the multimedia environment of a personal computer, including other selected devices used in multimedia systems. The content of the subject is focused on the issues of sound and image perception, analog and digital signal processing, recording, reproduction, audio and image coding, audio and video file formats, image and audio data compression, virtual and augmented reality issues, and parameters of relevant software.
Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (08.09.2023)
Descriptors - Czech

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky  30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení                  10 minut
Samostudium literatury (za semestr)                   10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)             5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)                 10 hodin
    
Plnění předmětu    
Seminární práce                        30 hodin
Příprava na zápočet                   10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška  15 hodin

Pro podporu studia bude využit LMS Moodle. Bližší informace naleznou zapsaní studenti v Moodle kurzu.

Klíč k zápisu do kurzu a odkaz na kurz bude studentům sdělen na první přednášce.

Výuka bude probíhat dle rozvrhu, pokud nebudou studenti předem informováni jinak.

Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (08.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k zápočtu

  • aktivní účast a práce v seminářích
  • průběžné plnění a odevzdání dílčích úkolů v průběhu semestru

Požadavky ke zkoušce

  • Úspěšné absolvování písemné části zkoušky orientované na ověření teoretických znalostí a praktických dovedností v rozsahu výuky.
  • Úspěšné splnění ústní části zkoušky.
Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Literature - Czech
  • BURDEA, G., COIFFET, P. Virtual Reality Technology. John Wiley & Sons, 2017. ISBN 9781119485728
  • CALVERLEY, G., CHILDS, M., SCHNIEDERS, L. Video for education. Lulu.com, 2008.
  • JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5
  • KOPECKÝ, P. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: FAMU, Katedra zvukové tvorby, 2008, 1.vydání. ISBN 80-7331-121-6
  • KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942
  • PECINOVSKÝ, J. Digitální video. Praha: Grada Publishing a. s., 2009.
Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (05.09.2019)
Syllabus - Czech

Hlavní témata studijního předmětu

Multimédia

  • Požadavky na technické vybavení mutimediálních systémů
  • Požadavky na programové vybavení mutimediálních systémů
  • Dílčí složky multimédií
  • Základní požadavky na multimediální systém
  • Možnosti využití multimediálních systémů v praxi

Obraz a video

  • Základní pojmy, charakteristiky a principy
  • TV standardy a normy, aktuální trendy v oblasti digitální televize
  • Komprese videa, kodeky, multimediální kontejnery
  • Formáty a frameworky v souvislosti s aplikačním využitím

Technologie pro snímání a prezentaci videa

  • Principy a parametry digitálních technologií zaměřených na snímání obrazu
  • Základní zásady při pořizování video záznamu a práci s kamerou

Zpracování zvukového a video signálu

  • Analogové a digitální zdroje signálu
  • Digitalizace signálu
  • Základní pojmy a principy střihu videa
  • Programové vybavení pro editaci videa

Doplňková témata

Aplikační prostředí multimediálních systémů

  • Lineární a nelineární střih, online a offline střih
  • Porovnání různých aplikačních prostředí
  • Práce s digitální video střižnou - pracovní prostředí a základní úpravy

Rozšířená a virtuální realita (AR, VR)

  • Základní pojmy a principy
  • Hardwarové vybavení - snímací a zobrazovací technologie

Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Multimédia

  • Student definuje pojem multimédium a vymezí jeho význam z hlediska terminologického i obsahového.
  • Student charakterizuje obsahovou podstatu pojmu multimédium a vyjmenje jeho základní charakteristiky.
  • Student uvede složky multimédií a charakterizuje je v kontextu významu pojmů statická a dynamická data.
  • Student vysvětlí pojmy multimediální aplikace, multimediální technologie a multimediální systém.
  • Student vysvětlí princip digitalizace signálu včetně jednotlivých fází a hlavních atributů určujících kvalitu digitálního signálu.

Zvuk a jeho zpracování

  • Student charakterizuje vědní disciplínu Akustika, uvede dílčí oblasti akustiky.
  • Student popíše fyzikální podstatu zvuku, princip vzniku a šíření zvuku, související veličiny.
  • Student charakterizuje zásadní pojmy v oblasti zvuku z hlediska fyzikálního, hudebního a percepčního.
  • Student vysvětlí problematiku hladin stejné hlasitosti zvuku.
  • Student definuje pojem zvukový formát a popíše 4 základní hlediska dělení formátů.
  • U každého hlediska uvede jednotlivé druhy formátů a uvede min. 2 konkrétní zástupce a popíše jejich charakteristiky.
  • U digitálních zvukových formátů student uvede do souvislostí parametry signálu a kvalitu zvuku.
  • Student definuje pojem elektroakustický měnič, charakterizuje jejich parametry a uvede min. 4 technologické principy měničů.
  • Vybrané technologické principy elektroakustických měničů student popíše a uvede hlavní výhody a nevýhody.
  • Student pojmenuje a identifikuje konektory a rozhraní pro práci s audiem.

TV Technologie

  • Student popíše historii vývoje TV technologií - hlavní milníky, technologické principy, hlavní představitele.
  • Student uvede aktuálně používané TV normy a uvede je do historického kontextu včetně analogového vysílání.
  • Student vysvětlí pricnip televizního vysílání, popíše televnizní technologický řetezec a vysvětlí rozdíly mezi 3 základními standardy DVB
  • Student vysvětlí princip IPTV, Hybridního vysílání a popíše rozdíly oproti DVB.
  • Student uvede aktuální formáty TV vysílání včetně specifikace zvukových a video formátů, resp. kodeků.

Technologie pro snímání a prezentaci videa

  • Student definuje video, vysvětlí rozdíl mezi videem, animací a televizní technologií.
  • Student vysvětlí vztah mezi pojmy formát, kontejner a kodek.
  • Student popíše hlavní parametry video formátů, uvede příklady a uvede aktuální hodnoty či trendy v oblasti daných parametrů.
  • Student popíše historický vývoj technologií videa, uvede zásadní milníky z hlediska technologické podstaty techologií videa.
  • Student vysvětlí princip magnetického záznamu videa v digitální i analogové podobě, uvede min. 2 zástupce z každé oblasti.
  • Student pojmenuje a identifikuje rozhraní a konektory pro digitální a analogové video.

Komprese video signálu

  • Student vysvětlí princip a smysl komprese videa v obecné rovině, uvede a popíše princip 2 základních druhů, resp. konceptů komprese signálu.
  • Student vysvětlí pojem 3dimenziální komprese videa popíše jednotlivé dimenze.
  • Student popíše proces vzorkování a kvantování v kontextu komprese digitálního videa.
  • Student uvede základní druhy video signálu a porovná je z hlediska kvality a velikosti.
  • Student popíše princip komprese založené na MPEG a uvede hlavní zástupce této komprese v historickém kontextu.
  • Student uvede aktuální kodeky a kompresní formáty a popíše jejich princip.
  • Student vysvětlí pojmy asymetrická komprese, mezisnímková komprese, GOP, klíčový snímek. Vysvětlí rozdíl mezi makroblokem a CTB.
  • Student popíše základní struktur snímku z hlediska komprese MPEG-2 a z hlediska aktuální komprese založené na MPEG.
  • Student vysvětlí pojmy pohybový vektor, IPB snímky, predikce a kompenzace pohybu.
  • Student vysvětlí pojem kodek, uvede min. 3 aktuálně používané video kodeky.
  • Student vysvětlí pojem kontejner, uzavřenost kontejneru a uvede min. 3 zástupce pro uzavřené a otevřené kontejnery.



Last update: Battistová Eva, PaedDr. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html