|
|
|
||
Předmět sestává z několika dílčích složek - klasická harmonie a její odraz v intonaci a sluchové analýze, s přihlédnutím na problematiku hudební organologie.
Osvojení poznatků a dovedností v oblasti klasicko-romantické harmonie na základě čtyřhlasé úpravy souzvuků v písemné formě, ve zvukové kontrole na klávesovém nástroji, při vokálním provedení (intonace) a na základě analýzy skladeb odpovídajícího stylového období, jež příslušný harmonický materiál obsahují. Harmonická analýza skladeb instrumentální a vokální literatury klasicismu a romantismu s využitím aktuálního repertoáru v rámci pěvecké, nástrojové a sborové přípravy. Míšení tónin. Modulace dur-moll se zaměřením na intonaci a sluchovou analýzu v mollových tóninách.
The course consists of several components - classical harmony and its reflection in intonation and auditory analysis, taking into account the issue of musical organology. Acquisition of knowledge and skills in the field of classical-romantic harmony on the basis of four-part adaptation of chords in written form, in sound control on a keyboard instrument, in vocal performance (intonation) and on the basis of analysis of compositions of the corresponding stylistic period containing the relevant harmonic material. Harmonious analysis of compositions of instrumental and vocal literature of classicism and romanticism using the current repertoire in the framework of singing, instrumental and choral training. Mixing tones. Major-minor modulation with a focus on intonation and auditory analysis in minor keys. Last update: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||||||||||
Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Průběžné plnění úkolů na základě aktivní účasti ve výuce s tolerancí nepřítomnosti ve 30 % výuky. Seminární práce - ve formě textu nebo prezentace na studentem zvolené téma z oblasti hudební organologie. Výběr tématu po předchozím schválení pedagogem. Práci je nutné vložit do Moodlu 2 nejpozději týden před zkouškou.
Zápočet: · aktivní účast a práce v seminární výuce včetně mimoškolní samostatné přípravy; · prověření znalosti probrané látky z okruhu intonace formou individuálního přezkušování během semestru a písemných zápisů / analýzy slyšeného.
Zkouška: · prověření znalosti probrané látky formou písemného testu, který má dvě tematické části: 1) harmonie a 2) nauka o hudebních nástrojích. Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
|
|
||
JANEČEK, K. Harmonie rozborem. 1. vyd. Praha : Státní hudební vydavatelství, 1963. 216 s. Kofroň, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10., upr. vyd., (V Editio Bärenreiter Praha vyd. 1.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 178 s. ISBN 80-86385-14-0. Kofroň, Jaroslav. Učebnice harmonie: pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 113 s. ISBN 80-86385-16-7. Modr, Antonín. Harmonie v otázkách a odpovědích. Praha: Panton, 1960. 335 s. Čtení o hudbě; sv. 9. NEDĚLKA, M. Vícehlas v lidové písni. In: Lidová píseň a hudební výchova. Olomouc : Pedagogická fakulta UP, 1997, s. 44 - 52. ISBN 80-85783-16-9. NEDĚLKA, M. Příručka klavírní improvizace I. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 111 s. ISBN 80-7184-314-8. Tichý, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opr. a rozš. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 297 s. Hudební pedagogika; sv. 3. ISBN 978-80-7331-199-5.
TAYLOR, E. AB Guide to Music Theory. Part 1. London:ABRSM, 1989. ISBN 9781854724465. TAYLOR, E. AB Guide to Music Theory. Part 2. London: ABRSM, 1991. ISBN 9781854724472. WALTON, Charles W. Basic Form in Music. UnivCounterpoint (Palestrina Style)ersity of Michigan: Alfred Music, 1974. ISBN 978-0-88284-025-3. CHOI, Y-Ch. Counterpoint (Palestrina Style) Vol. I. 978-89-967266-1-6 BUTTERWORTH, A. Harmony in Practice. Grades 6-8. London: ABRSM, 1999. ISBN 978185472833. BUTTERWORTH, A. Harmony in Practice. KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. 10., upr. vyd., (v Editio Bärenreiter Praha vyd. 1.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 178 s. ISBN 80-86385-14-0. KOFROŇ, J. Učebnice harmonie: pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 113 s. ISBN 80-86385-16-7. DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X. DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha : SNKLHU, 1961. 87 s. KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 8. vyd., (v Editio Bärenreiter Praha vyd. 2.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, ©1967. 204 s. ISBN 80-86385-15-9. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická - III. díl. Praha : SPN, 1984. 146 s. KOLÁŘ, J., DUZBABA, O. a VÁŇOVÁ, H. Počátky tvořivé intonace: Diatonika dur I. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6. KOLÁŘ, J, VÁŇOVÁ, H. a DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace: Diatonika dur II. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4. KOLÁŘ, J., DUZBABA, O. a VÁŇOVÁ H.. Počátky tvořivé intonace: Diatonika moll. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 78 s. ISBN 80-7066-838-5. KOLÁŘ, J.. Intonace a sluchová výchova: část praktická. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 2 sv. ISBN 80-7066-022-8. PECHÁČEK, S.. Vokální intonace a sluchová analýza. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006-2009. 4 sv. (142, 144, 134, 164 s.). ISBN 80-7290-261-X. PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava : Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4. POŠ, V. Nová intonace, rytmus, sluchová výchova [hudebnina]. 1. vydání. Praha: EDIT, 1998. XIII, 295 s. ISMN M-66051-109-1. KURFÜRST, P. Hudební nástroje. MODR, A. Hudební nástroje.
Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Nauka o klasické harmonii (výklad, praktické příklady a řešení konkrétních situací):
Ve významné míře bude věnován prostor intonaci, sluchové analýze a zápisu těchto jevů:
Nauka o hudebních nástrojích: Základní orientace v oblasti organologie (vznik, vývoj a charakteristika hudebních nástrojů, jejich uplatnění v sólové a orchestrální praxi).
Last update: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (22.02.2024)
|