The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Předmět je zaměřen na rozvoj pěveckých a nástrojových dovedností, na rozvoj kreativních schopností na základě nástrojové improvizace, zejména při zpěvu a hře lidových, zlidovělých nebo umělých písní a praktické seznámení s repertoárem na základě studia děl různých stylových období. Důraz je kladen na praktické seznámení s jednotlivými hudebními formami a specifiky interpretace, typickými pro daná hudebněhistorická období. Improvizace se zaměřuje na stylizaci doprovodu lidové písně ve shodě s jejich původem a charakterem. Předmět je koncipován jako čtyřsemestrální (Hlasová a nástrojová příprava I-IV). Předměty na sebe navazují. Výuka, která reflektuje technickou a interpretační vyspělost jednotlivých studentů, probíhá dle individuálního studijního plánu sestaveného na celý akademický rok. Cílem předmětu je odborná hlasová, pěvecká a nástrojová připravenost a vybavenost studenta pro pozdější hudebněvýchovnou praxi.
The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Aim of the course -
The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cílem předmětu je odborná hlasová, pěvecká a nástrojová připravenost a vybavenost studenta pro pozdější hudebněvýchovnou praxi.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors -
Expected preparation time for 1 workshop: 90 minutes
Self-study of literature (per semester): 5 hours
Work with study materials (per semester): 10 hours
Completion of continuous assignments (per semester): 20 hours
Seminar papers: 5 hours
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 90 minut
Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin
Seminární práce: 5 hodin
Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Course completion requirements -
1) seminar papers from Voice Preparation
2) active participation in lessons, continuous preparation of repertoire for the LS;
3) Vocal preparation: 3 folk songs with procomposed accompaniment, 3 songs on folk texts (e.g. L. Janáček, B. Martinů, V. Novák, M. Schneider Trnavský), 4 folk songs a capella or with own instrumental accompaniment (in cooperation with the piano or violin department)
1) Instrumental preparation: interpretation of 3 small compositions suitable for use in school lessons, playing 3 songs (folk/artistic) with accompaniment.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
1) seminární práce z Hlasové přípravy
2) aktivní účast ve výuce, průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS;
3) Hlasová příprava: 3 lidové písně s prokomponovaným doprovodem, 3 písně na lidové texty (např. L. Janáček, B. Martinů, V. Novák, M. Schneider Trnavský), 4 lidové písně a capella, příp. s vlastním instrumentálním doprovodem (v součinnosti s klavírním nebo houslovým oddělením)
1) Nástrojová příprava: interpretace 3 drobných skladeb vhodných pro uplatnění při výuce ve školách, hra 3 písní (lidových/umělých) s doprovodem.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
Literature -
Kiml, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989.
Martienssenová-Lohmanová, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
Rokyta, J., Stolařík, J., Zenkl, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X.
Vrchotová-Pátová, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.
Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2.
Galamian, I. Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publication 2013
Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: HAMU 2007
Skokan, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965
Žídek, F. Čeští houslisté tří staletí. Praha: Panton 1982
Roth, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles: California Classics Book 1997
Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987.
Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982.
Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3.
Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1.
Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986.
Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.
To practice:
Sbírky lidových písní s prokomponovaným doprovodem, např. Jaroslav Krček - České lidové písně, F. Sládek - Náš poklad I, II, J. Masaryk - Národní písně, V. Trojan - České a slovenské lidové písně, J. Jindřich - Chodské písně apod.
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449.
Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786.
Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5.
Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909.
Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5.
Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641.
Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Kiml, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989.
Martienssenová-Lohmanová, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
Rokyta, J., Stolařík, J., Zenkl, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X.
Vrchotová-Pátová, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.
Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2.
Galamian, I. Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publication 2013
Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: HAMU 2007
Skokan, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965
Žídek, F. Čeští houslisté tří staletí. Praha: Panton 1982
Roth, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles: California Classics Book 1997
Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987.
Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982.
Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3.
Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1.
Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986.
Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.
K praxi:
Sbírky lidových písní s prokomponovaným doprovodem, např. Jaroslav Krček - České lidové písně, F. Sládek - Náš poklad I, II, J. Masaryk - Národní písně, V. Trojan - České a slovenské lidové písně, J. Jindřich - Chodské písně apod.
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449.
Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786.
Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5.
Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909.
Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5.
Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641.
Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Syllabus -
The course consists of two sub-disciplines: voice and instrumental preparation.
Teaching is based on an individual study plan that reflects the musical, vocal and instrumental maturity and disposition of the student. Weekly teaching schedule: 1 hour of voice preparation + 1 hour of instrumental preparation.
Voice preparation:
Fundamentals of singing and speaking technique: correct singing posture, breath work, conscious tension release (relaxation and activation exercises), head and chest resonance, soft deployment, articulation (vocals, consonants and their characteristics) Vocalisation exercises in the middle voice position, singing folk songs or artificial songs on folk texts. Basic orientation in the issues of physiology and hygiene of the voice.
Instrumental preparation:
In the area of instrumental training, the student develops his/her instrumental skills, and in the process of studying individual compositions, learns the richness, depth and laws of the art of music. Practical mastery of the interpretation of selected pieces enables the student to penetrate the content and structure of the pieces in detail and depth. At the same time, he learns to master the instrument so that he can make the best use of it in school practice.
The student will study: (a) piano - one piece from the classical period and two pieces of different 20th century character (piano)
b) violin - one piece from the Classical period and two pieces of different character from the Baroque period (violin).
The choice of pieces will reflect the possibilities of their didactic use in schools.
Improvisation of the accompaniment of folk songs (types of stylisations and other improvisation models with regard to the character of the songs).
During the semester the student will rehearse three songs with accompaniment.
The lessons are taught according to an individual study plan that reflects the musical and instrumental maturity and disposition of the student.
Seminar work
The student will prepare a 3-5 page seminar paper in Voice Preparation, which will be submitted to his/her Voice Preparation teacher by the end of the credit week (the last week of the semester). In the seminar paper he/she will elaborate on the problems of one of the studied compositions. He will focus on information about the composer, the style, the content and character of the piece, the procedure for studying the piece, suggestions for its didactic use, and issues he has addressed in his studies.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava.
Výukaprobíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava.
Hlasová příprava:
Základy techniky zpěvního a mluvního projevu: správný pěvecký postoj, práce s dechem, vědomé odstraňování napětí (uvolňovací a aktivizační cvičení), hlavová a hrudní rezonance, měkké nasazení, artikulace (vokály, konsonanty a jejich charakteristika) Vokalizačních cvičení ve střední hlasové poloze, zpěv lidových písní nebo umělých písní na folklorní texty. Základní orientace v problematice fyziologie a hygieny hlasu.
Nástrojová příprava:
V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi.
Student nastuduje: a) klavír – jednu skladbu z období klasicismu a dvě skladby různého charakteru 20. století (klavír)
b) housle – jednu skladbu z období klasicismu a dvě skladby různého charakteru z období baroka (housle).
Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách.
Improvizace doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní).
Během semestru student nastuduje tři písně s doprovodem.
Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební i nástrojovou vyspělost a dispozice studenta.
Seminární práce
Student vypracuje seminární práci z Hlasové přípravy v rozsahu 3–5 stran, kterou odevzdá do konce zápočtového týdne (poslední týden semestrální výuky) svému pedagogovi Hlasové přípravy. V seminární práci zpracuje problematiku jedné ze studovaných skladeb. Zaměří se na údaje o skladateli, slohu, obsahu a charakteru skladby, postupu při studiu skladby, návrzích jejího didaktického užití, problematiku, kterou řešil při studiu.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Learning outcomes -
Student:
can play and sing selected compositions and songs useful in pedagogical practice.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Student:
umí zahrát a zazpívat vybrané skladby a písně využitelné v pedagogické praxi.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)