|
|
|
||
A study of the development of western music. Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of music literature. The objective of History of Music I-IV is for the student to gain an understanding of the development of western music from the earliest known sources until the present day. The course will include the study of both sacred and secular music in all genres. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various styles of music. Upon successful completion of the course, students will be expected to:
• Demonstrate a basic knowledge of significant composers and works related to Western music through 1600 - 1800
• Apply understanding of stylistic trends through aural recognition and analysis of representative works
• Identify the various genres of music and trace their development through the major historical periods
• Understand and describe the development of instruments throughout music history
• Analyze representative works and evaluate how music was shaped by broad political, cultural, and economic trends and by the values of the society that produced it
Last update: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
|
|
||
Cílem předmětu Dějiny hudby II. je seznámit studenty se základními body dějin hudby v letech 1600-1800, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin. Last update: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
Výběr ze základní literatury: a) Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988 Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-VI, Praha 2005 nn. b) Grout, Donald Jay - Palisca, Claude: A History of Western Music, New York 1996 (popř. 1984) Hesla ve slovnících a encyklopediích Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), Kassel 1949-1968, supplementa 1968ff.; nové přepracované vydání Kassel 1996ff. Last update: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.02.2019)
|
|
||
Atestace po LS bude udělena za 1) Min. 70% docházky (v případě nižší docházky je uplatněn vyšší bodový limit v testu) 2) Do konce března: Vytvoření a odevzdání grafického pracovního listu (pro studenty či žáky) na vybrané zadané téma (1 strana A4), příklady budou k nahlédnutí v Moodle. List bude vždy vypracován na základě četby literatury, k listu bude odevzdán i naskenovaný úsek z použitého textu (tzv. "handaparát" - zdroj s plnou citací). List i naskenovaný text bude odevzdáván výhradně v prostředí Moodle. 3) Zkouškové období: Úspěšné absolvování testu, který bude zahrnovat i poslechovou část - viz seznam audioukázek / Moodle. Test bude zároveň prověřovat vlastní četbu Vašich příspěvků do "handaparátu", které budou od dubna ke studiu dostupné v Moodlu. Last update: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
1. Obecný úvod k hudbě období 17. - 18. století, období baroka a klasicismu. Teorie, estetika, kritika a hudební život doby.
2. Proměna hudebního stylu kolem r. 1600: vznik doprovázené monodie a její další vývoj.
3. Opera 17. století a další barokní vokální druhy a formy.
4. Instrumentální druhy a formy v 17. století.
5. Hudební barok v Anglii a Francii.
6. Duchovní hudba období baroka.
7. Výrazné osobnosti německého baroka.
8. Výrazné osobnosti italského baroka
9. Šíření italské opery (seria a buffa), opera v 18. století.
10. Proměna hudebního stylu v období 1730-1750. Hudební druhy a formy období klasicismu.
11. Stěžejní osobnosti klasicismu – „1. vídeňská škola“.
12. Instrumentální hudba klasicismu (kromě autorů 1. vídeňské školy)
13. Duchovní hudba období klasicismu.
14. Opera 2. poloviny 18. století a další klasicistní vokální druhy a formy.
15. České země 17. a 18. století. Nástin hudebního vývoje a specifik oblast Last update: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.02.2019)
|