SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sight Singing and Ear Training III - OPBH2H111A
Title: Intonace a sluchová výchova III
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Pre-requisite : OPBH2H106A
Annotation -
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
The content of the course is to develop readiness in singing according to the score while emphasizing its intonation purity and improving auditory analysis of melodies and chords. The curriculum follows the acquired knowledge of intonation in major and minor keys and also brings the issue of exotic and folklore modes, intonation and auditory acquisition of diatonic modulations and intonation and analysis of chromatic processes.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

Cílem předmětu je kombinací tonální a intervalové metody rozvíjet na jedné straně relativní sluch, dovednost zpívat podle notového zápisu a zdokonalovat intonační čistotu zpěvu, na druhé straně zdokonalovat sluchovou analýzu horizontálního i vertikálního řazení tónů (tj. melodie a souzvuků).

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

V případě distanční výuky bude předmět realizován prostřednictvím MS Teams v čase stanoveném v rozvrhu.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

a)      Základní

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová výchova III. Praha : Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2006. 134 s. ISBN 80-7290-264-4.

Notové materiály zaslané e-mailem.

b)     Doporučená

DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X.

DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha : SNKLHU, 1961. 87 s.

KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha : Editio Supraphon, 1981. 207 s.

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická -  III. díl.  Praha : SPN, 1984. 146 s.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha : Edit, 1998. 304 s.

PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava : Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (22.12.2021)

 

Požadavky ke zkoušce: 

Podmínkou absolvování předmětu je pravidelná účast ve výuce, povoleny jsou maximálně tři absence. Výjimkou může být individuální studium nebo výborné výsledky v semináři (po dohodě s vyučující). 

Ústní zkoušce předchází písemná část -  test z látky 3. semestru. (Stupnice církevní, cikánské, podhalanská, pentatonická dur a moll. Cvičení na chromatiku. Dvojhlasé cvičení. Zápis harmonické kadence s vedlejšími stupni. Pamětní diktát s harm. funkcemi.)

Ústní zkouška zahrnuje praktická cvičení z látky 1.-3. semestru. (Zpěv věech probraných stupnic, intervalů, akordů. Výběr cvičení obsahujících učivo 1.-3. semestru. Intonace dvou neznámých lidových písní a svého hlasového  partu v zadané sborové skladbě.)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

 

  1. Exotické stupnice a intonace v exotických modech. 3. díl skript prof. Pecháčka.
  2. Intonace ve zvláštních folklorních modech. Skripta s. 14-17.
  3. Diatonické modulace. Modulující sekvence. S 18-22, 22-24.
  4. Druhy diatonických modulací, diatonické modulace - shrnutí. S 24-33, 34-42.
  5. Chromatické stupnice s. 43, chr. tóny připravené, průchodné a střídavé. s.54-58.
  6. Volné nástupy alterovaných stupňů, s.59-64.
  7. Zvětšené a zmenšené intervaly. Celotónová stupnice, 65-76.
  8. Harmonické kadence s mimotonálními dominantami. 77-97.
  9. Volné nástupy chromatizovaných hlavních stupňů. 98-104.
  10. Hudba tonálně uvolněná a atonální. 105-113.
  11. Shrnutí učiva 3. semestru.
  12. Opakování látky ze všech tří semestrů.

 Sluchová analýza vychází z probíraných cvičení ve skriptech. Zápis stupnic, intervalů, akordů, melodických motivků. Intonace vybraných  sborových skladeb. Melodicko rytmické diktáty jednohlasé a dvojhlasé.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html