SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Problems of Contemporary German Language II - OPBG4G063B
Title: Problémy současného německého jazyka II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Teacher(s): prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
Annotation -
After an introductory discussion of language and communication, this course will discuss current and controversial aspects of the modern contemporary language in German society. On the one hand, the focus will be on the so-called inner multilingualism of German, which, with its various linguistic-geographical, sociological, historical and situational varieties can repeatedly become a challenge for both learners of German and native speakers. On the other hand, current aspects of communication behaviour that are controversial in German society are discussed in selected texts and discourses. These include questions about language and communication in politics, in society and in the new media. At a time when the new media seem to be changing language and communication behaviour in the long term, it is particularly necessary to make language-reflective observations and evaluate them pedagogically. Questions about the digital forms of hate speech, mobbing, fake news and shitstorms will be addressed using sample texts.
Last update: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (21.02.2024)
Aim of the course - Czech

 Studující:

• rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,

• vhodně použije základní lingvistickou terminologii,

• vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu.

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Descriptors - Czech

Přímá výuka Přednášky:Cvičení:1  

Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut

Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin 

Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin  

Plnění předmětu Seminární práce 25 hodin

Příprava na zápočet 0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška 18 hodin

Last update: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (21.02.2024)
Literature - Czech

Bühler, Karl (1982): Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache. [Ungek. Neudr. d. Ausg. Jena 1934.] Stuttgart u.a.

Butler, Judith (2006): Haß spricht. Zur Politik des Performativen. Frankfurt a.M.

Duden - Die Grammatik. Das Standardwerk zur deutschen Sprache (2006). Überarb. Neudr. der 7., völlig neu erarb. und erw. Aufl. Mannheim: Dudenverl. (Der Duden/ hrsg. vom Wiss. Rat der Dudenred, Bd. 4).

Felder, Ekkehard(2016): Einführung in die Varietätenlinguistik. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Gensing, Patrick (2019): Fakten gegen Fake News oder Der Kampf um die Demokratie. Berlin: Dudenverlag.

Grice, Herbert Paul (1993): Logik und Konversation. In: Georg Meggle, (Hg.): Handlung, Kommunikation, Bedeutung. Frankfurt a.M., 243-265.

Lobenstein-Reichmann, Anja (2017): Eigenes und Fremdes konstruieren. In: Thomas Niehr, Jörg Kilian und Martin Wengeler (Hg.): Handbuch Sprache und Politik. Band 2. Bremen: Hempen, U (Sprache - Politik - Gesellschaft, 21.2). S. 811–832.

Lobenstein-Reichmann, Anja (2019): Sprache und Geschichte. In: Sprache in der Geschichte. Hrsg. von Jochen A. Bär / Anja Lobenstein-Reichmann / Jörg Riecke. Berlin / Boston: de Gruyter. S. 7- 43. (Handbücher Sprachwissen 8).

Lobenstein-Reichmann, Anja (2019): Sprachgeschichte als Geschichte menschlicher Beziehungen. In: Handbuch Sprache in der Geschichte. Hrsg. v. Jochen A. Bär / Anja Lobenstein-Reichmann / Jörg Riecke. Berlin / Boston: de Gruyter. S. 343-369. (Handbücher Sprachwissen 8).

Schulz von Thun, Friedemann (2009): Miteinander reden. 1-3. Bd.. 1: Störungen und Klärungen. 47. Aufl. Reinbek bei Hamburg (rororo sachbuch, 62407). 

Last update: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (21.02.2024)
Requirements to the exam - Czech
Povinná účast 80%, aktivní účast, prezentace a  hodnocená seminární práce.
Last update: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (21.02.2024)
Syllabus - Czech
  1. Vnitřní vícejazyčnost němčiny:
  2. Hovorový jazyk a standardní jazyk
  3. dialekt
  4. Písemný a mluvený jazyk
  5. Mládež, gender a odborný jazyk
  6. Problematika jazykového kontaktu
  7. Komunikační maxima
  8. Mediální dovednosti
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Learning outcomes - Czech

 Studující:

  • charakterizuje jazyk a řeč, a to ve vztahu k určité sociální skupině a ve vztahu k celé společnosti,
  • z hlediska kognitivní neuropsychologie a psycholingvistiky popíše vztah jazyka a psychických procesů podílejících se na jeho produkci a porozumění,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html