In the LANGUAGUAGE EXERSICES, students deal with selected grammar topics of the German language using everyday situations and texts. All four skills (listening, speaking, reading and writing) are developed. The focus is on improving students' ability to express themselves in terms of grammar and vocabulary. The aim is to continuously improve the language level to B2+. In addition to the grammar work, which is the same for all groups, the language exercises also offer the opportunity to respond to the individual linguistic needs of the students.
Translated with DeepL.com (free version)
SELECTED CHAPTERS FROM LINGUISTICS: Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to systematize, deepen and broaden knowledge and consolidate skills in the field of German parts of speech with the exception of the verb. The content of the course is therefore a theoretical analysis and practical training of German word classes. Word classes are traditionally divided into flexible and inflexible. In terms of flexible parts of speech are discussed individual grammatical categories and all kinds of flexion, ie declination, conjugation, escalation (the last one is also in the inflexible part of speech adverbium). In comparison with the verbal generic counterparts in the Czech language, the parallels and contradictions between the two languages are pointed out so that the students understand the nature and functioning of the German word classes and try to eliminate undesirable interference influences by the mother tongue. The discussed morphological issues are continuously didactized with regard to permeability to the master's degree program.
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Anotace - část Jazyková cvičení
Cílem předmětu je prohloubení znalosti německého jazyka, a to v závislosti na znalostech jazykového pozadí. V jazykových cvičeních se na základě běžných textů studenti zabývají vybranými gramatickými jevy německého jazyka, jazyková cvičení zároveň podporují rozvoj všech čtyř komunikativních dovedností (poslech, mluvení, čtení a psaní). V centru pozornosti je zlepšení vyjadřovacích schopností studentů v oblasti gramatiky a slovní zásoby, cílem je postupné dosažení úrovně B2+. Nad rámec procvičování gramatických jevů určených pro všechny seminární skupiny poskytují jazyková cvičení také možnost věnovat se individuálním potřebám jazykového zdokonalování jednotlivých studentů. Gramatika: verbonominální konstrukce, synonymní slovesa, slovní obraty, interferenční chyby, rekce sloves, podstatných jmen a přídavných jmen, trpný rod (opakování a způsoby jeho nahrazování). Tematické okruhy: umění, kultura, školství a vzdělávání, věda, výzkum. Cílem části předmětu zaměřené na lingvistiku je dále rozšíření a upevnění znalostí v morfologické a lexikální jazykové rovině se zřetelem k obzvlášť obtížným jevům. Obsah předmětu tvoří: a) jevy morfologické: používání členu u německého substantiva, komparativ adjektiv, realizace negace v německé větě; b) jevy lexikální: tvarem snadno zaměnitelná substantiva s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná slovesa s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná adjektiva s odlišným významem.
Anotace - část Vybrané problémy lingvistiky
Cílem předmětu je rozšíření a upevnění znalostí v morfologické a lexikální jazykové rovině se zřetelem k obzvlášť obtížným jevům. Obsah předmětu tvoří: jevy morfologické: používání členu u německého slovesa, substantiva, komparativ adjektiv, realizace negace v německé větě; jevy lexikální: tvarem snadno zaměnitelná substantiva s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná slovesa s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná adjektiva s odlišným významem.
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
In den Sprachübungen beschäftigen sich die Studierenden anhand von Alltagssituationen und -texten mit ausgewählten Grammatikthemen der deutschen Sprache. Gefördert werden alle vier Fertigkeiten (Hören, Sprechen, Lesen, Schreiben). Im Mittelpunkt steht die Verbesserung der eigenen Ausdrucksfähigkeit in Bezug auf Grammatik und Wortschatz. Ziel ist die kontinuierliche Steigerung des Sprachniveaus auf B2+ / C1. Über die in allen Gruppen inhaltlich gleiche Grammatikarbeit hinaus bieten die Sprachübungen auch den Raum, auf individuelle sprachliche Bedürfnisse der Studierenden einzugehen.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Aim of the course - Czech
Studující:
vyjadřuje se srozumitelně a podrobně k široké škále témat (v ZS kultura, umění, školství, vzdělávání, výzkum, mezilidské vztahy),
vysvětlí své stanovisko k aktuálním otázkám a uvede výhody a nevýhody různých řešení,
ovládá gramatické jevy dané sylabem (viz níže),
píše srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat,
předává informace, obhájí nebo vyvrátí určitý názor,
rozumí článkům a zprávám zabývajícími se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají konkrétní postoje či stanoviska,
rozumí textům současné prózy,
rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta
150,0
Zakončení
Z+Zk
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
3
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
14 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
25 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti složit zápočet a zkoušku.
Požadavky k zápočtu z lexikologie:
samostudium odborné literatury
Zkouška z části JC: test na minimálně 70%
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech
BURGER, H. Phraseologie. Eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2003. ISBN 3-503-06170-3.
BUSCHA, J. Deutsches Übungsbuch. Leipzig: VEB Verlag Enzyklopädie, 1977.
BERGER, D. et al. Zweifelsfälle der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1972. ISBN 3-411-009-5.
DREYER, SCHMIDT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. ISBN 3-88532-717-1.
EGGERS, D. Mittelstufen-Grammatik für Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1995. ISBN 3-19-031456-X.
EISENBERG, P. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISBN 3-411-04046-7.
GRIMM, H.J. Lexikon zum Artikelgebrauch. Leipzig: Langenscheidt, 1992. ISBN 3-324-00149-8.
HELBIG. G., ALBRECHT, H. Die Negation. Leipzig: Langenscheidt Verlag Enzyklopädie, 1993. ISBN 3-324-00575-2.
HELBIG, G., BUSCHA, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
KOITHAN, U., MAYR-SIEBER, T. et al. Aspekte neu. Mittelstufe Deutsch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen 2018. ISBN 978-3-12-605024-1.
MENZEL, F., HEŘMANOVÁ-MENZELOVÁ, R. Tematická učebnice němčiny. Jihlava: Jazyková škola Jihlava, 2002.
SANDER, I., DANIELS, A., KÖHL-KUHN R. et al. Mittelpunkt neu B2: Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016. Deutsch als Fremdsprache. ISBN 978-3-12-676653-1.
SCHMIDT, R. Weg mit den typischen Fehlern! Teil2. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2003. ISBN 3-88532-654.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
Requirements to the exam - Czech
Test z jazykových cvičení na min. 70%. (Celkem tři pokusy). Aktivní účast v semináři. Docházka min. 70%.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Syllabus - German
Linguistik – VORLESUNG
- Die Negation im Deutschen: Allgemeines zur Negation, Negationswörter, Satznegation und Sondernegation, Detailfragen bei der Negation im Hinblick auf die regionalen Eigenheiten
- Die Begleiter und Stellvertreter des Substantivs (insbesondere Artikel)
- Das Substantiv - Definition, Einteilung nach semantischen, morphologischen und syntaktischen Kriterien
- Das Substantiv - Genus: natürliches Geschlecht vs. grammatisches Genus
- Das Substantiv - Substantive mit schwankendem Genus
- Das Substantiv - Deklination des Substantivs: Deklination im Sg., Deklination im Pl., einzelne Typen
- Das Substantiv - Numerus: Singulariatantum, Pluraliatantum
- Das Substantiv vom deutsch-tschechischen vergleichenden Standpunkt aus
- Das Adjektiv - Klassifikation der Adjektive
- Das Adjektiv - Komparation
- Das Adjektiv – Deklination
- Diskussion
Sprachübungen V:
1. Kunst, Kunstarten I
Übungen zur Lexik: idiomatische Sprichwörter/ idiomatische Wendungen, Deklination - Wiederholung
2. Kunst, Kunstarten II
Verben mit Präpositionen I
3. Kunst, Kunstarten III
Verben mit Präpositionen II
4. Kultur I
Perfektbildung mit haben / sein
5. Kultur II
Adjektive mit Präpositionen
6. Kultur III
Substantive und Präpositionen
7. Erziehung und Bildung I
Lokale und temporale Präpositionen - Wiederholung
8. Erziehung und Bildung II
Indirekte Rede
9. Träume
Vorgangspassiv und Zustandspassiv
10. Wissenschaft und Forschung I
Funktionsverbgefüge (Auswahl)
11.
Wiederholung
12.
Wiederholung
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Learning outcomes - Czech
Studující:
ovládá nově probrané gramatické jevy (předložkové vazby, vazby podstatných jmen se slovesy apod.),
propojuje je s již známými gramatickými jevy a používá tyto znalosti v psaném i mluveném projevu,
aktivně používá novou slovní zásobu, účastní se rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce,
porozumí hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru,
napíše srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlí své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností,
rozumí článkům a zprávám zabývajícím se současnými problémy, textům současné prózy, delším promluvám a přednáškám a většině filmů ve spisovném jazyce,
sleduje i složitou výměnu názorů,
rozliší základní terminologická a onymická slovní spojení víceslovných struktur a uvede příklady,
objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)