SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of the German language II - OPBG4G051A
Title: Didaktika německého jazyka II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 50 / 52 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to deepen students' theoretical and especially practical skills in teaching a foreign language in relation to the Didactics of German I. Students will become acquainted with the basic teaching materials for primary and secondary schools on the current market and after completing the course they will be able to critically evaluate teaching materials in terms of curriculum requirements and in terms of their practical application. They perform and analyse short communicative activities, analyse video recordings of lessons and use the basic linguistic terminology already acquired. They learn how to choose appropriate organisational forms of teaching, work with textbooks and teaching aids, and incorporate didactic language games into their lessons. Teaching materials suitable for NJ. Language textbooks and their analysis. Organizational forms of work. Typology of exercises. Didactic language games. Project teaching.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • vhodně používá terminologii na základě studia odborné literatury, která se týká didaktiky německého jazyka,
  • kriticky hodnotí výukové materiály z hlediska požadavků kurikulí a z hlediska možností jejich použití v praxi.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 120,0
Přidělené kredity 4
Zakončení Zk
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínky zakončení:

-       80 % docházka na cvičení

-       průběžné plnění úkolů, případně mini referáty

-       odevzdání portfolia (nově k úkolům z Didaktiky I – reflektivní esej, autoevaluace, dále vypracované úkoly a původní portfolio z kurzu Didaktika německého jazyka I)

-       ústní zkouška – předložení portfolia a jeho reflexe + 1 otázka ze seznamu vycházející z obsahu přednášek, seminářů a studia povinné literatury v rámci rozsahu kurzů Didaktika německého jazyka I a II

Na zkoušku je jeden řádný a dva opravné termíny.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

Základní literatura:

DAUVILLIER, CHr., LÉVY-HILLERICH, D. Spiele im Deutschunterricht. Fernstudieneinheit 28. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2004. ISBN 978-3468-49646-2.

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. Praha : Grada, 2011. ISBN 9788024735122.

JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno : MU, 2015. ISBN 978-80-210-5035-8

RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0.

WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0.

WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser: Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München: Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2.

Doporučená literatura:

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)

HLADÍK, P. 111 her pro atraktivní výuku němčiny. Praha: Grada, Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5211-2.

EMMERICH, S., COLOMBO, F. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Grundstufe). Recanati: ELI, 2002. ISBN 978-88-8148-823-0.

MÜLLER, K. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Untere Mittelstufe). Recanati: ELI, 2003. ISBN 88-536-0004-7.

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Další online zdroje, například Dům zahraniční spolupráce, TANDEM – Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže, online stránky nakladatelství (Hueber, Klett, Polyglot apod.).

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Výukové materiály vhodné pro NJ.

Jazykové učebnicové soubory a jejich analýza.

Organizační formy práce.

Typologie cvičení.

Didaktické jazykové hry.

Projektové vyučování.

Struktura vyučovací hodiny.

Tandemová výuka.

Mediace ve výuce němčiny.

Aktuální problémy a témata didaktiky cizích jazyků.

Aktuální možnosti přeshraniční spolupráce a možnosti jejího financování.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • vyjmenuje a popíše alespoň 7 vhodných výukových materiálů pro výuku NJ na ZŠ i SŠ,
  • vyjmenuje alespoň 3 nakladatelství či vydavatelství učebnic a výukových materiálů včetně několika příkladů pro ZŠ i SŠ,
  • vysvětlí na příkladu rozdíl mezi organizačními formami a metodami výuky,
  • uvede základní znaky projektový výuky,
  • uvede příklad využití projektové výuky ve výuce německého jazyka, 
  • vysvětlí rozdíl mezi tematicky orientovanou a projektovou výukou,
  • popíše prostřednictvím příkladu konkrétního využití na ZŠ či SŠ alespoň 4 formy tandemové výuky, 
  • vyjmenuje alespoň 4 odborné a popularizační zdroje v oblasti didaktiky německého jazyka a popíše na příkladu možnosti jejich využití,
  • vyjmenuje alespoň 3 možnosti dalšího vzdělávání učitelů německého jazyka a odůvodní jejich očekávaný přínos,
  • vysvětlí na příkladu možnosti využití mediace ve výuce německého jazyka,
  • vyjmenuje alespoň 8 her a na příkladech popíše, jak je lze ve výuce NJ využít,
  • popíše strukturu vyučovací hodiny,
  • formuluje měřitelný cíl vyučovací hodiny,
  • popíše, jakým způsobem lze vyhodnotit efektivitu realizované vyučovací hodiny,
  • popíše na příkladech alespoň 2 možnosti zahraniční spolupráce a 1 možnost zapojení rodilého mluvčího do výuky NJ,
  • uvede aktuální trendy, které ovlivňují výuku NJ a specifikuje jejich výhody a nevýhody,
  • popíše typologii základních cvičení, která se objevují v učebnicových souborech pro výuku NJ a diskutuje o možnostech jejich využití,
  • vyjmenuje alespoň 10 médií (případně digitálních nástrojů) a jejich možnosti využití ve výuce NJ.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html