The aim of the course is to provide students with an overview of German written literature against the cultural background of the time and in the European context from the beginning to the Baroque period. The objectives of the course also include the recognition and aesthetic appreciation of the literary works of the period as well as the cultural environment in which the works were written and performed. At the same time, emphasis will be placed on the development of communicative skills in relation to literary and cultural themes. The content of the lecture will focus on the monuments of the Germanic period. Early Middle Ages. Historical and spiritual climate. Cultural centres. The Carolingian Renaissance. The Ottonian Renaissance. The Cluniac movement. The beginnings of religious drama. The antediluvian epic. High Middle Ages. European context. Courtly and heroic epic. Lyric: Minnesang, Spruchdichtung, Vagante poetry. Representatives of each genre. Late Middle Ages. Scholasticism and mysticism. Cultural centres. Lyric and Meistersang, epic, didactic writing, early German prose, spiritual drama, carnival plays. Renaissance-Humanism-Reformation. Centres and representatives. Luther. Didactic and "madman" literature. Forms of drama. Books of popular reading. Baroque. Transformations of genres. The main representatives of Baroque literature. Content of the seminar: Introduction to selected texts of the period. Analysis and interpretation of texts (e.g. Germanic sagas, Minnesang, the work of Johnannes von Tepl, "madman" literature, Fastnachtspiel, Baroque epic, etc.).
Last update: Glosíková Viera, doc. PhDr., CSc. (11.09.2022)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům přehled o německy psané literatuře na dobovém kulturním pozadí a v evropském kontextu od počátku do období baroka. K cílům předmětu patří rovněž poznávání a estetické osvojování literárních děl uvedeného období, jakož i kulturního prostředí, v němž díla vznikala a působila. Zároveň bude kladen důraz na rozvíjení komunikativních dovedností ve vztahu k literárním a kulturním tématům. Obsahové zaměření přednášky: Památky germánské doby. Raný středověk. Historické a duchovní klima. Kulturní centra. Karolínská renesance. Otonská renesance. Klunyjské hnutí. Zárodky náboženského dramatu. Předdvorský epos. Vrcholný středověk. Evropský kontext. Epos dvorský a hrdinský. Lyrika: Minnesang, Spruchdichtung, vagantská poezie. Představitelé jednotlivých žánrů. Pozdní středověk. Scholastika a mystika. Kulturní centra. Lyrika a Meistersang, epika, didaktické písemnictví, počátky německé prózy, duchovní drama, masopustní hry. Renesance-humanismus-reformace. Centra a představitelé. Luther. Didaktická a "bláznovská" literatura. Podoby dramatu. Knížky lidového čtení. Baroko. Proměny žánrů. Hlavní představitelé barokní literatury. Obsahové zaměření semináře: Seznámení s vybranými texty daného období. Analýza a interpretace textů (např. Germánské ságy, Minnesang, tvorba Jana ze Žatce, "bláznovská" literatura, Fastnachtspiel, barokní epika apod.).
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (18.10.2019)
Aim of the course - Czech
Studující:
je obeznámen s přehledem o německy psané literatuře od počátku až do přelomu 17. a 18. století (baroko),
je obeznámen s literárním vývojem na dobovém kulturním pozadí a v širším evropském kontextu,
poznává a esteticky si osvojuje literární díla uvedeného období, jakož i kulturní prostředí, v němž díla vznikala a působila,
seznamuje se s vybranými texty daného období (viz V. Glosíková/V. Jičínská: Anthologie der deutschen Dichtung, Bd. I),
pracuje s literárním textem: analýza a interpretace,
rozšiřuje si slovní zásobu studovaného jazyka.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta
120,0
Zakončení
Zk
Přímá výuka
Přednášky:
1
Semináře:
1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
9 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
30 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Požadavky:
- účast 80%,
- interpretace vybraných lit. textů,
- příprava referátu,
- test (zkouška)
Last update: Glosíková Viera, doc. PhDr., CSc. (24.08.2021)
Literature - Czech
1. GLOSIKOVÁ, V., JIČÍNSKÁ, V. Anthologie der deutschen Dichtung. Mittelalter, Humanismus, Reformationszeit, Barock. Band I., Praha : Nakladatelství PedF UK, 2007. ISBN 78-80-7290-289-7.
2. VÍZDALOVÁ, Ivana. Soumrak a prsten. Germánské ságy o bozích a hrdinech. Praha : Euromedia Group, 2000. ISBN 80-242-0459-2.
3. BONA, K. Althochdeutsches Lesebuch. Frankfurt a/M : 1973. ISBN 3-425-06007-4.
4. SCHLAFFER, H. Die kurze Geschichte der deutschen Literatur. München, Wien : Carl Hauser Verlag, 2002. ISBN 3-446-20149-1.
5. RÖTZER, H.G. Geschichte der deutschen Literatur. Bamberg : Buchners Verlag, 1995. ISBN 3-7661-4185-61995.
6. CRAMER, T. Geschichte der deutschen Literatur im späten Mittelalter. München : Deutscher Taschenbuch-Verlag, 1990. ISBN 3-423-04553-3.
7. KLÖCKNER, K. Texte und Zeiten. Deutsche Literaturgeschichte. Berlin : Cornelsen Verlag, 1995. ISBN 3-464-61803-X.
6. SORENSEN, B. A. Geschichte der deutschen Literatur. Band I. Vom Mittelalter bis zur Romantik. München : C.H.Beck´sche Verlagsbuchhandlung, 1997. ISBN 3-406-42016-8.
7. BAUMANN, B.; OBERLE, B. Deutsche Literatur in Epochen. 2. aktual. vyd. Ismaning : Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-001399-3.
8. WEHRLI, M. Geschichte der deutschen Literatur im Mittelalter: von den Anfängen bis zum Ende des 16. Jahrhunderts. Sonderausgabe. Stuttgart : Reclam, 1997. ISBN 3-15-010431-9.
9. WETZEL, Ch. Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1986. ISBN 3-12-347480-1.
10. ROTHMANN, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. 19., erweiterte Auflage. Stuttgart: Philipp Reclam jun. 2009. ISBN 978-3-15-017676-4.
Last update: Glosíková Viera, doc. PhDr., CSc. (24.08.2021)
Syllabus - German
Literatur I – Vorlesung
1. Germanische Dichtung und historischer Kontext
2. Das Mittelalter - Gliederung; Althochdeutsche Literatur
3. Frühmittelhochdeutsche Geistlichen- und Spielmanndichtung
4. Mittelhochdeutsche Ritterdichtung I
5. Mittelhochdeutsche Ritterdichtung II
6. Bürgerliches Spätmittelalter
7. Der deutsche Frühhumanismus
8. Humanismus – Renaissance im deutschen Sprachraum
9. Reformation im deutschen Sprachraum
10. Die Dichtung des Barocks
11. Die Entwicklung des Roman und des Dramas in der Barockzeit
Literatur I – Seminar
1 Verteilung der Themen für die Referate; Merserburger Zaubersprüche
2. Das Hildebrandslied
3. Das Wessobruner Schöpfungsgedicht, Das Evangelienbuch (Otfrid von Weißenburg)
4. Referate (ad: Heldensagen, Göttersagen)
5. Das Nibelungenlied (Auszüge)
6. Das Nibelungenlied (Auszüge)
7. Referate (ad: höfische Epik)
8. Johannes von Saaz: Der Ackermann aus Böhmen
9. Referate (ad: Humanismus, Reformationszeit)
10. Lyrik der Barockzeit
11. Referate (ad: Dichtung der Barockzeit)
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Learning outcomes - Czech
Studující:
prokáže základní orientaci v dějinách německé literatury od počátku po baroko (včetně)
stručně popíše širší dobový kulturní a společenský kontext
charakterizuje jednotlivé epochy literárního vývoje a vývojové periody (památky germánské doby; raný středověk – historické a duchovní klima, kulturní centra, nositelé kultury a literatury, Karolínská a Otonská renesance; Klunyjské hnutí; zárodky náboženského dramatu; předdvorský epos; vrcholný středověk v evropském kontextu - epos dvorský a hrdinský, Minnesang, Spruchdichtung, vagantská poezie, představitelé jednotlivých žánrů a literární texty; pozdní středověk - scholastika a mystika, kulturní centra, lyrika a Meistersang, epika, didaktické písemnictví, počátky německé prózy, duchovní drama, masopustní hry; renesance-humanismus-reformace, centra a představitelé, M. Luther – jeho dílo a jeho význam; didaktická a "bláznovská" literatura; podoby dramatu; knížky lidového čtení; baroko - proměny žánrů, představitelé, díla, Sprachgesellschaften),
představí a interpretuje reprezentativní díla odpovídajícího období
cíleně využívá principy práce s literárním textem, pojmenovává téma(ta) a motivy, jakož i specifické znaky literatury uvedeného období (např. Spruchdichtung, Stabreim, Minnesang, Heldenepos, "bláznovská" literatura, Fastnachtspiel apod.).
Last update: Glosíková Viera, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)