SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Syntax - OPBG4G032A
Title: Syntax
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 60 / 66 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Teacher(s): doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the essence, function and basic concepts of German syntax and possible approaches to the analysis of the German sentence. The content of the course is an introduction to the traditional and dependency concepts of grammar and focuses mainly on the concepts of sentence and utterance, syntactic units and syntactic relations: types and types of sentences and their characteristics (declarative, imperative, interrogative, descriptive sentences). so-called Satzäquivalente, Schaltsätze, Satzperioden. Emphasis is placed on the issue of sentence members and their position in the sentence and on the division of the sentence according to the topic and the theme.
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu,
  • uvede důvody pro proměnlivost jazykových jevů s přihlédnutím k odrazu sociálních a regionálních charakteristik mluvčích.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 150,0
Přidělené kredity 5
Zakončení Z+Zk
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 9 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti složit zápočet a zkoušku.

Požadavky k zápočtu:

- práce se studijními materiály 

- samostudium odborné literatury

- aktivní účast na seminářích (70 %)

- vypracování domácích úkolů

Požadavky ke zkoušce:

Na absolvování písemné zkoušky je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Hodnocena je také úroveň vyjadřování v němčině.

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literature - Czech

BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. ISBN 3-520-45202-2.

DREYER, SCHMIDT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.  Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. ISBN 3-88532-717-1.

EISENBERG, P. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISBN 3-411-04046-7.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik:  Das Wort. Stuttgart, Weimar:  Verlag J. B. Metzler, 1998. ISBN 3-476-01639-0.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik:  Der Satz. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1999. ISBN 3-476-01642-0.

ENGEL, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin: Erich Schmidt, 1994. ISBN 3-503-03094-8.

EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000. ISBN 3-11-015666-0.

HELBIG, G., BUSCHA, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den  Ausländerunterricht. Berlin, München: Langenscheidt  2001. ISBN 3-468-49493-9.

HELBIG, G., BUSCHA, J. Leitfaden der deutschen Grammatik. Berlin und München: Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.

POVEJŠIL, J. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200- 0076-3.

SOMMERFELDT, K.E. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache.  Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9. 

STEDJE, A. Deutsche Sprache gestern und heute. München: Wilhelm Fink Verlag, 1989. ISBN 3-8252-1499-0.

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky: 70% účast na semináři, vypracování domácích úkolů, závěrečná písemná zkouška.

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Hodnocena je také úroveň vyjadřování v němčině.

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Syllabus - Czech

Syntax - VO

Definition, Grundbegriffe der Syntax (Satz, Äußerung), Gegenstandsbereich der Syntax

Traditionelle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen. Dependentielle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen

Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder

Satzgliedstellung. Einteilung der Sätze nach der finiten Verbform

Satzgliedstellung: Besetzung des Vorfeldes, Mittelfeldes, Nachfeldes

Funktionale Satzperspektive: Thema - Rhema - Struktur, Grundtypen der thematischen Progression

Dependenzverbgrammatik. Angaben und Ergänzungen - allgemeine Charakteristik

Dependenzverbgrammatik: Ergänzungen

Dependenzverbgrammatik: Angaben

Satzbaupläne. Definition der Satzbaupläne, einzelne Satzbaupläne, Valenz der Verben

Infinitivkonstruktionen. Einteilung, Bedingungen der Bildung

Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen, syntaktische Beschreibung der Nebensätze (Subjekt-, Objekt- und Adverbialsätze)

Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen (Kausalsätzen). Kausal-, Konzessiv-, Konsekutiv-, Final- und Konditionalsätze

Satzgefüge. Temporalsätze

Diskussion

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • popíše základní vlastnosti větných celků s přihlédnutím k uspořádání výrazových prostředků v německé větě na příkladu německých vět,
  • porovná podobnosti a rozdíly německé a české věty s ohledem na pádový rámec, do kterého vstupují aktanty,
  • provede kontrastivní analýzu textů odrážející specifika větných celků v němčině a češtině,
  • na základě strukturace valenčních míst německých sloves vyvodí operativní kritéria pro rozdělení slovesných doplnění, tyto zásady aplikuje na příkladu valenčního rámce německých sloves,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html