Lexicology - OPBG3G034A
Title: Lexikologie
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 10 / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Teacher(s): doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The aim of this course is to introduce this linguistic discipline to the students of German studies and to inform them about the related terminology. The course deals with the subject of lexicology, its relation to other linguistic disciplines and subdisciplines (semasiology, onomasiology, onomastics, lexicography, etymology etc.). Attention is paid to the word and its analysis. Significant chapters of this course deal with the ways of word formation in the German, with German phraseology and the stratification of the German vocabulary from the regional and social point of view.
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • uvede důvody pro proměnlivost jazykových jevů s přihlédnutím k odrazu sociálních a regionálních charakteristik mluvčích,
  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 120,0
Přidělené kredity 4
Zakončení Z+Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Seminář: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 14 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Course completion requirements - Czech

K získání zápočtu a zkoušky je třeba splnit následující podmínky: min. 70% účast na seminářích a přednáškách, aktivita v semináři a plnění domácích úkolů, úspěšné splnění písemného testu na základě cvičení probraných v semináři, přednášek a doporučené literatury.

 

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Literature - Czech

ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0154-0.

ČERNÝ, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80-85839-24-5.

ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc: Vobotia, 1998. ISBN 80-85885-96-4.

EICHINGER, L. M. Deutsche Wortbildung. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2000. ISBN 3-8233-4976-7.

FLEISCHER, W. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Leipzig: Max Niemeyer-Verlag, 1982.

GROSS, H. Einführung in die germanistische Linguistik. München, 1998. ISBN 3-89129-240-6.

HESSKY, R.; Ettinger, S. Deutsche Redewendungen. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997. ISBN 3-8233-4960-0.

MOTSCH, W. Deutsche Wortbildung in Grundzügen. Berlin: de Gruyter. ISBN 3-11-018205.

SCHIPPAN, T. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Max Niemeyer-Verlag, 2002. ISBN 3-484-73002-1. 

STEDJE, A. Deutsche Sprache gestern und heute. München: Wilhelm Frank Verlag, 1989. ISBN 3-7705-2514-0

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky: 70% účast na semináři, vypracování domácích úkolů, závěrečná písemná zkouška.

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Syllabus - German

Lexikologie - VO

1.      Gegenstand und Geschichte der Lexikologie als wissenschaftlicher Disziplin. Teildisziplinen der Lexikologie. Betrachtung des Wortes

2.      Das Lexem vom Standpunkt der sprachlichen Ebenen. Morphologisch relevante Einheiten (Morph, Morphem, freie sowie gebundene Morpheme, Simplex)

3.      Verhältnis von Formativ und Bedeutung. Die Natur des sprachlichen Zeichens (insbesondere de Saussure). Semiotisches Dreieck

4.      Die Entstehung und Ursachen der Polysemie. Die lexikalische Metapher und Metonymie

5.      Wesen der Homonymie. Einteilung der Homonyme. Synonymie

6.      Die Komposition. Das wichtigste Wortbildungsmittel im Deutschen

7.      Die explizite und implizite Derivation

8.      Die Wortbildungsmittel im Deutschen - allgemeine Charakteristik

9.      Arten des Bedeutungswandels. Fremdwörter, Neologismen, regionale Varianten. Vorschläge zur Typologie nationaler Varianten

10.    Wesen der Phraseologie. Die Abgrenzung von freien Wortverbindungen, einzelne Kriterien

11.    Wortbildung des Adjektivs und des Verbs. Allgemeine Charakteristik sowie Produktivität

12.    Diskussion

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • porovná polysémantické a onomaziologické struktury německých substantiv, adjektiv a sloves a uvede příklady,
  • objasní princip sémantické transformace idiomatických jednotek a popíše specifičnost vnější formy frazeologismů, tyto zásady aplikuje na konkrétním korpusu,
  • rozliší základní terminologická a onymická slovní spojení víceslovných struktur a uvede příklady,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)