SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Phonetics and phonology of the German language II - OPBG3G023A
Title: Fonetika a fonologie NJ II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 10 / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBG3G013A
Is pre-requisite for: OPBG3G051B
Annotation -
The aim of the course is to introduce the issue of standardized pronunciation of the German language. In the lectures, students get acquainted with the theoretical foundations of the disciplines of phonetics and phonology. In the seminars, they systematically practice standard pronunciation. The content of the course consists of the following topics: Comparison of the phonological system of Czech and German. Articulatory stereotypes in the realization of individual sounds. Pronunciation rules and phonetic combinations in German. Suprasegmental elements. Coarticulation. Assimilation. Reduction. Stylistic variants of literary pronunciation in German. The seminars end with an output recording of the same text, which allows students to find out their progress.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • ovládá pravidla standardní výslovnosti němčiny a aplikuje je v praktické výslovnosti,
  • realizuje v komunikaci výslovnost standardní kodifikované němčiny z hlediska segmentální i suprasegmentální roviny,
  • identifikuje možné výslovnostní obtíže českých žáků.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 148,0
Odpovídající množství kreditů 5
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 11 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 60 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Literature - Czech

ALTMANN, H., ZIEGENHAIN, U. Phonetik, Phonologie und Graphemik fürs Examen. 2. Aufl. Götingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 2007. ISBN 978-3-525-26545-1.

DIELING, H., HIRSCHFELD, U. Phonetik lehren und  lernen. München: GI, Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49654.

FIUKOWSKI, H. Sprecherzieherisches Elementarbuch. 7., neu bearb. Aufl. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2004. ISBN 3-484-73000-5.

GRASSEGER, H. Phonetik, Phonologie. 3. Aufl. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2006. ISBN978-3-8248-0483-2.

HAKKARAINEN, H. J. Phonetik des Deutschen. München: W. Fink Verlag, 1995. ISBN 3-8252-1835-X.

PÉTURSSON, M., NEPPERT, J.M.  Elementarbuch der Phonetik. 3. Durchges. Und. Bearb. Aufl. Hamburg: Helmut Buske, 2002. ISBN 3-87548-318-9.

PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-843-1.

POMPINO-MARSCHALL, B. Einführung in die Phonetik. 3. Durchges. Aufl. Berlin: Walter de Gruyter, 2009. ISBN 978-3-11-022480.

RAUSCH, R., RAUSCH, I. Deutsche Phonetik für Ausländer. Leipzig: Langenscheidt, 1991.

STOCK, E.; HIRSCHFELD, U. Phonotek: Deutsch als Fremdsprache. München: Langenscheidt, 1996.

Das Aussprachewörterbuch Duden. Bd. 6. 6. Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 2005. ISBN 3-411-04066-1.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k ukončení předmětu:

- aktivní účast na seminářích (80 %)

- plnění průběžných úkolů

Požadavky ke zkoušce:

- zkouška proběhne ústní formou

- 2 teoretické otázky ze ZS a LS

- transkripce věty

- analýza slova z hlediska anticipace možných výslovnostních problémů českého žáka

- čtení textu

- analýza vstupní nahrávky

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech

Srovnání fonologického systému češtiny a němčiny.

Artikulační stereotypy při realizaci jednotlivých hlásek.

Pravidla výslovnosti hlásek a hláskových kombinací v NJ.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • definuje předmět zkoumání fonetiky a fonologie německého jazyka včetně uvedení jeho základních jednotek, 
  • vyjmenuje a charakterizuje nejvýznamnější kodifikační výslovnostní slovníky pro německý jazyk (4 slovníky včetně jejich významných přepracování),
  • vyjmenuje a definuje základní pojmy ze segmentální a suprasegmentální roviny zvukové stránky jazyka a použije je v odpovídajícím kontextu,
  • popíše proces artikulace a podíl jednotlivých artikulačních orgánů na artikulaci konsonantů,
  • vyhledá standardní výslovnost německých slov v aktuálních kodifikačních slovnících standardní výslovnosti, 
  • převede slyšený text do transkribované podoby a zachytí tak graficky standardní výslovnost slyšeného textu, 
  • charakterizuje jednotlivé hlásky (vokály, diftongy, konsonanty) německého hláskového systému dle kritérií pro jejich klasifikaci, 
  • rozlišuje artikulační bázi německého jazyka na základě srovnání s jinými cizími jazyky a jazykem mateřským, 
  • popíše výslovnostní pravidla pro české žáky obtížných hlásek německého hláskového systému, a to vždy ve srovnání s českým hláskovým systémem,
  • vyslovuje hlásky dle standardní kodifikace: dlouhé zavřené vokály, labializované vokály, diftongy, redukované vokály, Ich-Laut a Ach-Laut, Ang-Laut, aspirace konsonantů p, t, k, znělé a neznělé konsonanty, skupiny hlásek,
  • charakterizuje principy realizace výslovnosti z hlediska suprasegmentální roviny zvukové stránky jazyka v rovině slabiky, slova a větného celku, tj. intonace v širším a užším smyslu, 
  • realizuje kodifikovanou výslovnost v oblasti suprasegmentálních jevů: slovní přízvuk, větný přízvuk a větná melodie,
  • na základě známých pravidel určí pozice slovního a větného přízvuku, 
  • popíše procesy koartikulace a asimilace, a to ve srovnání s češtinou.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html