The aim of the course is to introduce students to the cognitive realities of German-speaking countries (Germany, Austria, Switzerland, Liechtenstein, Luxembourg). Lectures are built on the comparative principle of selected topics. Common and different elements of the cultures of these countries are compared. An integral part of the course are interesting facts that students can use in their German language teaching in the future. The seminars then focus on the individual federal states or cantons. Geographical location of the German-speaking countries (Germany, Austria, Switzerland, Liechtenstein, Luxembourg). The political system of these countries and their current position in the world and in the European Union. Their economic profile.
Last update: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (16.09.2022)
Cílem předmětu je seznámení studentů s poznatky kognitivních reálií německy mluvících zemí (Německa, Rakouska, Švýcarska, Lichtenštejnska, Lucemburska), v reáliích I výlučně o reálie Spolkové republiky Německo. Přednášky jsou vybudovány na srovnávacím principu vybraných témat na úrovni federativní a jednotlivých spolkových zemí. Jsou porovnávány společné i odlišné prvky reálií. Nedílnou součástí předmětu jsou zajímavosti, které mohou v budoucnu studenti využít při výuce německého jazyka. Připojený seminář se zaměřuje na aktuální politická a společenská témata podle přání studujících. Obsah kurzu tvoří následující témata: Zeměpisná poloha, přehled jednotlivých spolkových zemí, politický systém federace a spolkových zemí, hospodářský systém, kultura, média, školský systém, postavení SRN v rámci EU a ve světě.
Last update: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (13.09.2023)
Aim of the course - Czech
Studující:
si osvojí a naučí využívat poznatky kognitivních reálií Spolkové republiky Německo,
srovnává a vyhodnocuje vybraná témata na federální úrovni a na úrovni jednotlivých šestnácti spolkových zemí,
diskutuje na aktuální politická a společenská témata k postavení Německa v rámci EU a ve světě.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta
120 hodin
Zakončení
Zk
Přidělený počet kreditů
4
Přímá výuka
Přednášky:
2
Cvičení:
1
Konzultace:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
36 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech
HOMOLKOVÁ, B. Reálie německy mluvících zemí. Plzeň: Fraus, 1997-2005.
BEZA, S. Podrobné reálie německy mluvících zemí. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998.
JUSTOVÁ, H. Deutschsprachige Länder. Praha: Fragment, 2006.
SPECHT, F. et al. Zwischendurch mal… Landeskunde. Ismaning: Hueber Verlag, 2012. ISBN 978-3-19-301002-5.
KOCH, L. Landeskunde - deutschsprachige Länder : Deutschland (Österreich, Schweiz)+ Begleitband : Anregungen - Arbeitsformen - Merkblätter. Regensburg: Wolf Verlag, 1999.
Tatsachen über Deutschland. Presse- und Informationsamt der Bundesregierung. Frankfurt/Main : Societäts-Verlag, 2015. ISBN: 978-3-95542-161-8
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (28.05.2020)
Requirements to the exam - Czech
aktivní účast, písemná zkouška.
Last update: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (14.09.2021)
Syllabus - Czech
Spolková republika Německo:
Zeměpisná poloha
Přehled jednotlivých spolkových zemí
Politický systém federace a spolkových zemí
Hospodářský systém
Kultura, média
Školský systém
Postavení SRN v rámci EU a ve světě.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Learning outcomes - Czech
Studující:
popíše polohu Německa v Evropě prostředky fyzikálního zeměpisu,
vysvětlí princip federalismu, v němž historicky spočívá státní zřízení země,
charakterizuje německý jazyk jako germánský jazyk a uvede jeho postavení v dnešní Evropě,
uvede přehled německého politického systému a vyjmenuje parlamentní politické strany,
objasní náboženskou otázku v církevně rozděleném Německu zmíní se o státních svátcích na federální urovni a na úrovni jednotlivých spolkových zemí,
uvede příklady z mediální mapy současného Německa (tisk, rozhlas, televize),
uvede příklady z oblasti kultury a zmíní formy její podpory (hudba, divadla, vydavatelství),
analyzuje systém německého hospodářství, charakterizuje Německo jako světovou hospodářskou velmoc a popíše rozdíly v hospodářství jednotlivých spolkových zemí,
charakterizuje specifika německého školského systému od základní po vysoké školy,
porovná podle jejich celospolečenského významu jednotlivé spolkové země.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)