SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Phonetics and phonology of the German language I - OPBG3G013A
Title: Fonetika a fonologie NJ I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBG3G023A
Annotation -
The aim of the course is to introduce the issue of standard standard pronunciation of the German language. In the lectures, students get acquainted with the theoretical foundations of the disciplines of phonetics and phonology. In the seminars, they systematically practice standard pronunciation and phonetic transcription. The content of the course consists of the following topics: Definition of phonetics and phonology. Basic terminology. The relationship between spoken and written forms of language. Division of phonetics. The position of phonetics in the system of other sciences. Pronunciation standard and its codification. Phonetic transcription. Respiration, phonation, articulation. Communication process (perception and speech production). Comparison of the phonological system of Czech and German. The seminar begins with an introductory recording of an unknown text.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • ovládá pravidla standardní výslovnosti němčiny a aplikuje je v praktické výslovnosti,
  • realizuje v komunikaci výslovnost standardní kodifikované němčiny z hlediska segmentální i suprasegmentální roviny,
  • identifikuje možné výslovnostní obtíže českých žáků.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta    120 hodin
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 24 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti složit zápočet.

 Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích (80 %) 
  • úspěšné absolvování písemného testu zaměřeného na transkripci
  • průběžné vypracovávání úkolů

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny. 

 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literature - Czech

ALTMANN, H., ZIEGENHAIN, U. Phonetik, Phonologie und Graphemik fürs Examen. 2. Aufl. Götingen, Vandenhoeck &Ruprecht, 2007. ISBN 978-3-525-26545-1.

DIELING, H., HIRSCHFELD, U. Phonetik lehren und  lernen. München: GI, Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49654.

FIUKUWSKI, H. Sprecherzieherisches Elementarbuch. 7., neu bearb. Aufl. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2004. ISBN 3-484-73000-5.

GRASSEGER, H. Phonetik, Phonologie. 3. Aufl. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2006. ISBN978-3-8248-0483-2.

HAKKARAINEN. H. J. Phonetik des Deutschen. München: W. Fink Verlag, 1995. ISBN 3-8252-1835-X.

PÉTURSSON, M., NEPPERT, J. M.  Elementarbuch der Phonetik. 3., durchges. und bearb. Aufl. Hamburg: Helmut Buske, 2002. ISBN 3-87548-318-9.

PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-843-1.

POMPINO-MARSCHALL, B. Einführung in die Phonetik. 3. durchges. Aufl. Berlin: Walter de Gruyter, 2009. ISBN 978-3-11-022480.

RAUSCH, R., RAUSCH, I. Deutsche Phonetik für Ausländer. Leipzig: Langenscheidt, 1991.

RUES, B., REDECKER, B., KOCH, E., WALLRAFF, U., SIMPSON, A. Phonetische Transkription des Deutschen. Tübingen: Narr Francke Attempo Verlag, 2007. ISBN 978-3-8233-6291-3.

STOCK, E., HIRSCHFELD, U. Phonotek. Deutsch als Fremdsprache. München: Langenscheidt, 1996.

Das Aussprachewörterbuch Duden. Bd. 6. 7., komplett überarbeitete und aktualisierte Auflage. Mannheim: Dudenverlag, 2015. ISBN 978-3-411-04067-4.

NEČASOVÁ, Pavla. Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen. Ausgewählte Kapitel. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-118-0.https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/einfuhrung-die-phonetik-und-phonologie-des-deutschen-ausgewahlte-kapitel

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Syllabus - Czech

Témata:

  • Výslovnostní norma a její kodifikace 
  • Definice fonetiky a fonologie a jejich základní jednotky 
  • Vztah mluvené a psané formy jazyka. Dělení fonetiky. Postavení fonetiky v systému ostatních věd. Fonetická transkripce 
  • Artikulační fonetika – artikulace (respirace, fonace)
  • Srovnání fonologického systému češtiny a němčiny 
  • Suprasegmentální prvky 
  • Koartikulace. Asimilace. Redukce 
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • definuje předmět zkoumání fonetiky a fonologie německého jazyka včetně uvedení jeho základních jednotek, 
  • vyjmenuje a charakterizuje nejvýznamnější kodifikační výslovnostní slovníky pro německý jazyk (4 slovníky včetně jejich významných přepracování),
  • vyjmenuje a definuje základní pojmy ze segmentální a suprasegmentální roviny zvukové stránky jazyka a použije je v odpovídajícím kontextu,
  • popíše proces artikulace a podíl jednotlivých artikulačních orgánů na artikulaci konsonantů,
  • vyhledá standardní výslovnost německých slov v aktuálních kodifikačních slovnících standardní výslovnosti, 
  • převede slyšený text do transkribované podoby a zachytí tak graficky standardní výslovnost slyšeného textu, 
  • charakterizuje jednotlivé hlásky (vokály, diftongy, konsonanty) německého hláskového systému dle kritérií pro jejich klasifikaci, 
  • rozlišuje artikulační bázi německého jazyka na základě srovnání s jinými cizími jazyky a jazykem mateřským, 
  • popíše výslovnostní pravidla pro české žáky obtížných hlásek německého hláskového systému, a to vždy ve srovnání s českým hláskovým systémem,
  • charakterizuje principy realizace výslovnosti z hlediska suprasegmentální roviny zvukové stránky jazyka v rovině slabiky, slova a větného celku, tj. intonace v širším a užším smyslu, 
  • na základě známých pravidel určí pozice slovního a větného přízvuku, 
  • popíše procesy koartikulace a asimilace, a to ve srovnání s češtinou. 
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html