SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Morphosyntax of French II - OPBF4F033A
Title: Morfosyntax FJ II
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 40 / 33 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Is pre-requisite for: OEBFF2113W, OPBF4F041A
Annotation -
The student will become familiar with the concept of morphosyntax of non-verbal parts of speech. In particular, the course will focus on nouns, adjectives and pronouns within the system of French parts of speech and the phenomena of declension, congruence, gradation, in morphological analyses, and rection, predication and adjunction, in syntactic analyses.
Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Aim of the course - Czech

(1) Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií nominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit nominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

 

(2) Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií adjektiválních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit adjektivální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

 

(3) Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech

ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY BĚHEM SEMESTRU
Doba očekávané přípravy na 1 přednášku: 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut

Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY PLNĚNÍ ATESTACE
Příprava na zkoušku: 24 hodin

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou splnění je 80% aktivní účast na seminářích.

Podmínkou splnění zkoušky je zvládnutí závěrečného testu.

 

Hodnocení testu:

Základní výpočet výsledku předpokládá 80% úspěšnost při plnění zadání písemné atestace. Dále je však požadováno, aby v těch neúspěšných částech nebyly hrubé chyby (chyby v paradigmatice nejfrekventovanějších podstatných jmen, přídavných jmen a zájmen a podobně) či chyby prokazující neosvojení reformovaného pravopisu. V případě, že takové chyby konstatovány budou, snižují skore úspěšnosti pod míru vyžadovanou pro splnění atestace.

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

CADIOT-CUEILLERON, J., FRAYSSINHES, J.-P. Grammaire. Cours de Civilisation française de la Sorbonne. 350 exercices. Niveau supérieur I. Paris : Hachette, 1992.

DELATOUR, Y., JENNEPIN, D. Nouvelle grammaire du français. Paris : 2001.

CAQUINEAU-GÜNDÜZ, M.-P. Les 500 exercices de grammaire. Paris : Hachette, 2007.

MÜLLEROVÁ, E. Nahlédnutí do syntaxe francouzského jazyka. E-kniha (www.publi.cz) Praha: Knihovna Pedf UK, 2018.

BAYLON, Ch., FABRE, P. Grammaire systématique de la langue française. Paris : Nathan. 1973.

BONNARD, H. Code du français courant. Paris : Magnard. 1989.

GREVISSE, M., GOOSSE, A. Le bon usage. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2011.

CHEVALIER, J.-Cl., BLANCHE-BENVENISTE, C., ARRIVÉ, M., PEYTARD, J. Grammaire du français contemporain. Paris : Larousse. 1997.

LE GOFFIC, P.Grammaire de la phrase française. Paris : Hachette. 1994.

RIEGEL, M., PELLAT, J.-Ch., RIOUL, R. Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France. 2009.

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

(1) Morfosyntax substantiv

(1.1) Klasifikace substantiv

(1.2) Variační lingvistika substantiv

(1.3) Morfosyntaktické kategorie substantiv

(1.4) Deklinace a moce

(2) Morfosyntax adjektiv

(2.1) Klasifikace adjektiv

(2.2) Variační lingvistika adjektiv

(2.3) Morfosyntaktické kategorie adjektiv

(2.4) Deklinace, moce a stupňování

(2.5) Charakterisace, aktualisace, realisace a identifikace

(3) Morfosyntax pronomin

(3.1) Klasifikace pronomin

(3.2) Referenční korelace mezi adjektivy a pronominy

(3.3) Variační lingvistika pronomin

(3.4) Morfosyntaktické kategorie pronomin

(3.5) Deklinace a moce

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

(1) Morfosyntax substantiv: studující dokáže na základě distribuční analysy morfemických řetězců a analysy parametrů jejich alomorfie identifikovat morfemické řetězce nominální.

(1.1) Klasifikace substantiv: studující dokáže na základě parametrů alomorfie nominálních morfemických řetězců a sémické analysy jejich sémémů (a zejména sémantémů) tyto přiřadit k některé z morfologicky či sémanticky definovaných logických tříd.

(1.2) Variační lingvistika substantiv: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie nominálního morfemického řetězce.

(1.3) Morfosyntaktické kategorie substantiv

(1.4) Deklinace a moce: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií nominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit nominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

(2) Morfosyntax adjektiv: studující dokáže na základě distribuční analysy morfemických řetězců a analysy parametrů jejich alomorfie identifikovat morfemické řetězce adjektivální.

(2.1) Klasifikace adjektiv: studující dokáže na základě parametrů alomorfie adjektiválních morfemických řetězců a sémické analysy jejich sémémů (a zejména sémantémů) tyto přiřadit k některé z morfologicky či sémanticky definovaných logických tříd.

(2.2) Variační lingvistika adjektiv: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie adjektiválního morfemického řetězce.

(2.3) Morfosyntaktické kategorie adjektiv

(2.4) Deklinace, moce a stupňování: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií adjektiválních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit adjektivální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

(2.5) Charakterisace, aktualisace, realisace a identifikace: studující dokáže identifikovat sémy adjektiválních morfemických řetězců realisujících pro nominální morfemické řetězce přechod mezi virtuální a reálnou referencí a naopak rovněž vytvořit adjektivální alomorfní řetězce jednotlivé sémy tohoto přechodu nesoucí.

(3) Morfosyntax pronomin: studující dokáže na základě distribuční analysy morfemických řetězců a analysy parametrů jejich alomorfie identifikovat morfemické řetězce pronominální.

(3.1) Klasifikace pronomin: studující dokáže na základě parametrů alomorfie pronominálních morfemických řetězců a sémické analysy jejich sémémů (a zejména sémantémů) tyto přiřadit k některé z morfologicky či sémanticky definovaných logických tříd.

(3.2) Referenční korelace mezi adjektivy a pronominy: studující dokáže popsat distribuční vztahy mezi adjektiválními a pronominálními morfemickými řetězci nesoucími stejné lexikální sémy.

(3.3) Variační lingvistika pronomin: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie pronominálního morfemického řetězce.

(3.4) Morfosyntaktické kategorie pronomin

(3.5) Deklinace a moce: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

 

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html