|
|
|
||
Četba literárních textů II je založena na získávání a upevňování rámcových znalostí a vědomostí z komplexního období francouzské literatury 18. století prostřednictvím přímého interpretačního přístupu k francouzskému textu. Jako cíl si stanovujeme obecně zhodnotit vývojové tendence ve francouzské literatuře 18. století. Tento záběr má tedy nutně typologickou povahu. Budou představeny nejdůležitější termíny spojené s danou problematikou: základní literární funkce děl, jednotlivé žánry, statut autora a recepce jeho čtenářem. Stručný historický exkurz. V praktické části se zabýváme literárním rozborem termínů z obecné části konkrétně na půdě umělecky kvalitních děl. Záměr prohloubit četbu s porozuměním ve francouzském jazyce (Voltaire, Laclos, Rousseau, Montesquieu, Diderot, Chenier). Kurz probíhá ve francouzském jazyce.
Přednáška se doporučuje bakalářům.
Podmínkou k zakončení je seznam četby ze 17. a 18. století;
referát ve francouzském jazyce z přečteného literárního díla; výstupní znalostní test.
Viz také anotace k předmětu seminář Četba literárních textů. Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
||
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams podle rozvrhu. Přednáška bude probíhat formou prezentací s hlasovým komentářem vyučujícího. V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams podle rozvrhu. Teoretický základ bude probíhat formou 10ti prezentací s hlasovým komentářem vyučujícího. Studenti budou samostatně číst literární díla v českém a francouzském jazyce. Připraví si referát ve francouzském jazyce. Samostudium literatury (za semestr): 85 hodin Práce se studijními materiály: 10 hodin Plnění průběžných úkolů: 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce: 0 hodin Příprava na Z+Záp: 24hodin -četba doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučuji přečíst dílo celé) Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu: 15minut Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 45minut Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
||
Přednáška se doporučuje. Navazuje na Četbu literárních textů 17. století. Předmět se uzavírá sestavením seznamu četby z literatury 17. a 18. století. Písemný test ze znalostí a vlastní četby v zápočtovém týdnu. Referát. Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
|||
Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
||
Referát na základě úryvku na zvolené téma ve dvojicích. Je nutné přečíst literární dílo celé. Pokud student nepřečte dílo celé, nebude referát hodnocený jako "splněný". Výstupní písemný test ze znalostí literárního historického vývoje 16., 17. a 18. století ve Francii. Student předloží před písemným testem seznam četby na základě svého zájmu o francouzskou literaturu 16., 17. a 18. století. Doporučujeme přečíst si literární díla, která jsou tučně podtržená v Literatuře. Doporučujeme přečít si anotaci literárních kurzů Četba literárních textů I pí doktorky Listíkové před začátkem semestru. Přednáška je povinně volitelná. Je však studentům předmětu Četba literárních textů II doporučena. Upřednostnili jsme dvouhodinovou dotaci na seminář, hodinová přednáška se proto už "nevešla" mezi povinné předměty, je však pro pochopení francouzské literatury a jejího vývoje zásadní. Student pracuje na základě své účasti na přednášce a až po úspěšném zakončení semináře Četba literárních textů I. Vzhledem k distanční výuce během koronavirové krize došlo ke změně v zakončení předmětu: Studenti odevzdají: písemný referát. Zapíšou se do kurzu v prostředí Moodle 2 a MS Teams https://dl2.cuni.cz/user/view.php?id=33068&course=2614 (kde je 10 velkých kapitol s prezentacemi, odkazy, texty, videem, referáty, čítankou s otázkami k textům). V zápočtovém týdnu se budou konat testy online.
Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
||
1 Introduction générale: repères historiques, littérature française du XVIIIe siècle, littérature européenne, art, science et technique; révision du Classicisme (1636-1778); introduction aux Lumières (1715-1789).
2 Voltaire (1694-1778) ; notions de base (qu’est-ce qu’une lettre philosophique, qu’est-ce qu’un conte philosophique) raison, logique, discours argumentatif; tragédie Racine - Voltaire.
3 Voltaire; liberté et tolérance, son rôle sous les Lumières; le conte philosophique; Roman par lettre, Correspondances, Lettre philosophique.
4 Lesage; Marivaux, sa personnalité, sa vie, son œuvre. Poésie au XVIIIe siècle : Chénier.
5 Montesquieu (1689-1755); sa personnalité, sa vie, son œuvre; Lettres persanes. Antonín Zatloukal : Montesquieurovy Perské listy. In Antonín Zatloukal : Studie o francouzském románu, Votobia 1995, s.7-28.
6 Encyclopédie; Dictionnaire, encyclopédie de tradition française aujourd’hui.
7 Diderot (1713-1784), le réalisme dans la prose. Antonín Zatloukal : Postavy a kompozice Diderotova románu Jakub fatalista. In Antonín Zatloukal : Studie o francouzském románu, Votobia 1995, s.97-124.
8 Le contexte de la littérature européenne : Defoe; Swift, Goethe, Kant.
9 Prévost, Manon Lescaut.
10 Rousseau, sa conception de la société, sa conception de l’éducation, ses idées philosophiques porteuses; Beaumarchais - le thème du maître et du valet.
11 Laclos, Les liaisons dangereuses; adaptations au cinéma.
zápočtový týden : test online Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (16.01.2022)
|