|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámení studentů s historickou disciplínou, jejíž poznání prohloubí znalosti získané v úvodu do studia dějepisu a v kurzech českých a obecných dějin na prostředí konkrétní studentem/kou vybrané lokality či regionu. Získané znalosti a kompetence by zároveň měly studentům umožnit v jejich budoucích působištích začleňování regionálních dějin a místních památek do výuky. Cvičení se zaměří zejména na relevantní primární prameny, a to nejen prameny písemné, ale též vizuální (kartografické, ikonografické a fotografické) a hmotné (movité a nemovité). Náplní úvodní části kurzu bude práce s edicemi pramenů. Následovat bude seznámení s vybranými odbornými a popularizačními díly s důrazem na schopnost studentů je samostatně kriticky číst. Z vizuálních pramenů budou prakticky využívány v první řadě dobové kartografické prameny (mapy stabilního katastru ad.). U hmotných pramenů bude důraz kladen na nemovité památky (časové zařazení, interpretace, terminologie).
Last update: Foltýn Dušan, Mgr. (12.10.2022)
|
|
||
Aplikace a prohloubení poznatků a kompetencí získaných v úvodu do studia dějepisu a dalších předmětech na prostředí konkrétní lokality a regionu zvoleného studentem/kou. Last update: Foltýn Dušan, Mgr. (12.10.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||
Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (07.09.2022)
|
|
||
Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je osmdesátiprocetní účast na seminářích, úspěšné absolvání závěrečného testu a vypracování odborné práce týkající se zkoumané lokality (6 normostran + pracovní list). V případě nařízené distanční výuky je účast na seminářích nahrazena splněním domácích úkolů. Last update: Foltýn Dušan, Mgr. (12.10.2022)
|
|
||
Petr VOREL, Základy historické regionalistiky, Pardubice 2005 František ROUBÍK, Příručka vlastivědné práce, 2. dopl. vydání, Praha 1947 Dušan FOLTÝN a kol., Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha 2008 Václav RAMEŠ, Slovník pro historiky a návštěvníky archivů, Praha 2005 Jaroslav HEROUT, Slabikář návštěvníků památek, Praha 1978 (a další vydání) Pozn. Literatura k jednotlivým užším tématům je součástí studijních opor. Každý ze studentů si vypracuje vlastní seznam literatury ke své zkoumané lokalitě.
Last update: Foltýn Dušan, Mgr. (12.10.2022)
|
|
||
Základem práce v seminářích jsou vystoupení studentů, při nicž jsou ověřovány a procvičovány znalosti a kompetence. Důraz je přitom kladen na schopnost vyhledávání a kritické interpretace různých typů pramenů (písemných, vizuálních, kartografických a hmotných). Při práci s literaturou je důraz kladen na heuristiku a kritické čtení. Výuka probíhá formou samostudia, cvičení na učebně, cvičení v terénu, exkurzí a konzultací. Last update: Foltýn Dušan, Mgr. (12.10.2022)
|
|
||
Tematické okruhy: 1. Písemné prameny a archivní fondy v HR 2. Typologie literatury v HR, heuristika a kritické čtení 3. Kartografické, ikonografické a fotografické prameny v HR 4. Hmotné prameny nemovité a památková péče v ČR 5. Hmotné prameny movité a sbírkové instituce v ČR 6. Kulturní krajina jako pramen HR 7. Využití HR ve výchovné a vzdělávací praxi (průběžně) Last update: Foltýn Dušan, Mgr. (12.10.2022)
|
|
||
Studující začlení s využitím všech druhů pramenů regionální dějiny a místní památky do výuky. Last update: Pokorný Jiří, prof. PhDr., CSc. (23.09.2024)
|