The course History of Historiography gives a comprehensive overview of the basic epochs in the development of the field until World War II. The course is focused on Czech historiography. Attention is paid to the key authors and their work, as well as to the evolving methods of historical research, changes in the position of historiography among other sciences and other contexts, especially political and cultural life.
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Předmět Dějiny historiografie podává ucelený přehled základních epoch ve vývoji oboru do druhé světové války. Zvláštní důraz je kladen na historiografii českou. Pozornost je věnována jak klíčovým autorům a jejich dílu, tak také vyvíjejícím se a proměňujícím se metodám historického výzkumu, změnám postavení dějepisectví mezi dalšími společensko-vědními obory i dalším souvislostem zejména politického a kulturního života.
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Aim of the course -
The course provides a comprehensive overview of the basic epochs of the history of historiography since its inception, with an emphasis on Czech historiography, but in the Central European and European context. We also observe the social and cultural context of historiography and the transformation of the role of historian. The aim of the course is to practice and systematize the existing factual history of historiography, which the students have acquired in the Introduction to the study of history and in the spine lectures devoted to Czech and general history.
An integral part of the course will also be discussions over source examples and specialized texts on the history of historiography, in which we will try to present the structure, function and argumentation of historiographic texts and try to approach the understanding of historical thought. Discussions will take place partly in the lessons themselves, partly students will consider historiographic sources in their own shorter essays.
Last update: Beránková Iva, PhDr. (29.10.2019)
Předmět podává ucelený přehled základních epoch vývoje dějin dějepisectví od jeho počátků, s důrazem na historiografii českou, ovšem ve středoevropském a evropském kontextu. Sledujeme rovněž společenský a kulturní kontext historiografie a proměny role historika. Cílem předmětu je v prvé řadě procvičit a systematizovat dosavadní faktografii o dějinách dějepisectví, již studenti načerpali v Úvodu do studia dějepisu a v páteřních přednáškách věnovaných českým a obecným dějinám. Studenti zároveň budou vedeni k samostatné práci s historiografickými prameny rozmanitých žánrů (legenda, kronika, letopis, paměti, humanistická historie, díla barokního dějepisu, pojednání osvícenského, romantického či pozitivistického dějepisectví) a různých původců (klerikové, panovníci, šlechta, měšťané, „vědci“). Nedílnou součástí výuky budou i diskuse nad pramennými ukázkami a nad odbornými texty věnovanými dějinám dějepisectví, v jejichž rámci se budeme snažit představit strukturu, funkci a argumentaci historiografických textů a pokusíme se přiblížit pochopení historického myšlení. Diskuse budou probíhat zčásti v samotných hodinách, zčásti budou studenti nad historiografickými prameny uvažovat v rámci zadávaných úkolů.
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Descriptors -
The lecture is given in real time, but the home work is requested as well (homeworks, reading, writing). The basis is formed by moodle for History of historiography, where materials for study are provided and where teacher proposes usually each second week written homeworks. The teacher communicate with the students regularly via e-mail and correct their homeworks.
In the time of various epidemiologic and quarantine measures, the lectures take place online. The explication is given mainly through recordings, partly in the discussion in the framework of MS Teams.
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (11.10.2022)
Výuka probíhá prezenčně, určitá váha je kladena i na domácí samostatnou přípravu (četba, úkoly, eseje).Její kostru tvoří moodle pro předmět dějiny historiografie, kde jsou k dispozici studijní materiály a kde vyučující zpravidla každý druhý týden zadává písemné úkoly. Vyučující průběžně komunikuje se studenty mailem a namátkově opravuje jejich úkoly.
V době různých epidemiologických a karanténních opatření probíhá výuka online. Výklad je podáván v rámci předtočených nahrávek, které by měly být reflektovány společnou diskusí v prostředí MS Teams.
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (11.10.2022)
Literature -
Literature:
Agnes Heller, A theory of history, Routledge Library Editions: Historiography, Volume 18, London and New York, 1982
Georg G. Iggers – Q. Edward Wang – Supriya Mukherjee, A Global History of Modern Historiography, Person Education Limited 2008 (Něm. překlad: Geschichtskulturen. Weltgeschichte der Historiographie von 1750 bis heute, Göttingen 2013)
Wolfgang Küttler – Jörn Rüsen – Ernst Schulin (edd.), Geschichtsdiskurs I–V (I: Grundlagen und Methoden der Historiographiegeschichte, II: Anfänge modernen historischen Denkens, III: Die Epoche der Historiesierung, IV: Krisenbewusssein, katastropheerfahrungen und Innovationen 1880-1945, V: Globale Konflikte, Erinnerungsarbeit und Neuorientierungen seit 1945), Frankfurt (M.) 1993–1999
Nicolas Offenstadt, L´historiographie, Paris, PUF (Que-Sais-Je?), 2011
Markus Völkel, Geschichtsschreibung. Eine Einführung in globaler Perspektive, Köln - Weimar - Wien 2006
Daniel Woolf (ed.), The Oxford history of historical writing I-IV, Oxford 2011, 2012
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
a) základní Kolektiv autorů, Úvod do studia dějepisu, Brno 2014 (online)
Kolektiv autorů, Čítanka k dějinám dějepisectví I–IV, Praha 1983-1990 (skripta FF UK) Zdeněk Beneš, Historický text a historická skutečnost, Praha 1993 Zdeněk Beneš, Historický text a historická kultura, Praha 1995
Kamil Činátl, Dějiny a vyprávění: Palackého Dějiny jako zdroj historické obraznosti národa, Praha: Argo 2011
Andrzej F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 22006
Agnes Heller, A theory of history, Routledge Library Editions: Historiography, Volume 18, London and New York, 1982
Georg G. Iggers, Dějepisectví ve 20. století, Praha 2002
Georg G. Iggers – Q. Edward Wang – Supriya Mukherjee, A Global History of Modern Historiography, Person Education Limited 2008 (Něm. překlad: Geschichtskulturen. Weltgeschichte der Historiographie von 1750 bis heute, Göttingen 2013) Jaroslav Marek – František Kutnar, Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví, Praha: NLN 32009
Milan Řepa, Poetika českého dějepisectví, Brno: Host 2006
Josef Šusta, Dějepisectví evropského okruhu západního, Praha 21946
Jerzy Topolski, Od Achillesa do Beátrice de Planissoles. Zarys historii historiografii, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm 1998
Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1998
b) jednotlivé etapy, autoři, díla
Milena Bartlová (ed.), Pop History, Praha 2003
Marie Bláhová, Staročeská kronika tak řeč. Dalimila v kontextu středověké historiografie lat. kulturního okruhu a její pramenná hodnota, in: Staročeská kronika tak řečeného Dalimila III, ed. Milena Honzíková, Praha 1995 Peter Burke, Variety kulturních dějin, Brno: Centrum pro studium demokracie, 2006 Richard van Dülmen, Historická antropologie: vývoj, problémy, úkoly, Praha: Dokořán 2002
Miloš Havelka, Spor o smysl českých dějin I–II, Praha 1995–2006 Jaroslav Kolár, K typologii české historické prózy z období humanismu, Folia historica bohemica 11, 1987, s. 345–362
Karel Kučera, Historie a historici, Praha 1992 Wolfgang Küttler – Jörn Rüsen – Ernst Schulin (edd.), Geschichtsdiskurs I–V (I: Grundlagen und Methoden der Historiographiegeschichte, II: Anfänge modernen historischen Denkens, III: Die Epoche der Historiesierung, IV: Krisenbewusssein, katastropheerfahrungen und Innovationen 1880-1945, V: Globale Konflikte, Erinnerungsarbeit und Neuorientierungen seit 1945), Frankfurt (M.) 1993–1999
Jacques Le Goff, Paměť a dějiny, Praha 2007 (Histoire et mémoire)
Jacques Le Goff, Za jiný středověk: čas, práce a kultura na středověkém Západě: 18 esejů, přel. Irena Neškudlová, Praha 2005 [Pour un autre moyen Age)
Jaroslav Marek, Jaroslav Goll, Praha 1991 Jan P. Kučera – Jiří Rak, Bohuslav Balbín a jeho místo v české kultuře, Praha 1983
Lucie Storchová – Jan Horský (edd.), Paralely, průsečíky, mimoběžky: teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století, Ústí nad Labem, 2009
Daniel Špelda, Proměny historiografie vědy, Praha: Filosofia 2009
Jiří Štaif, František Palacký: život, dílo, mýtus, Praha: Vyšehrad 2009 Jiří Štaif, Historici, dějiny a společnost I–II, Praha 1997–1998 Dušan Třeštík, Kosmova kronika. Studie k počátkům českého dějepisectví a politického myšlení, Praha 1968 Dušan Třeštík, Mysliti dějiny, Praha 1999
c) edice
Bohuslav Balbín, Krásy a bohatství české země, edd. Zdeňka Tichá – Helena Businská, Praha 1986
Mikuláš Dačický z Heslova, Paměti (s úvodem Josefa Janáčka), ed. Jiří Mikulec, Praha 1996
Jan Kořínek, Staré paměti kutnohorské, edd. Alexandr Stich – Radek Lunga, Praha 2000
František Martin Pelcl, Paměti, Praha 1931
Pavel Skála ze Zhoře, Historie česká, od defenestrace k Bílé hoře, ed. Josef Janáček, Praha 1984
Pavel Stránský ze Zápské Stránky, Český stát. Okřik, (překlad Bohumila Ryby), Praha 1953
Paměti Františka J. Vaváka, souseda a rychtáře milčického z let 1770–1816, ed. Jindřich Skopec, Praha 1907
Petr Žitavský, Chronicon Aulae Regiae – Kronika zbraslavská, ed. Zdeněk Fiala, přel. František Heřmanský a Rudolf Mertlík, Praha: Svoboda 1976
další literatura viz http://kdddweb/studium/navazujici-magisterske
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Teaching methods -
Lectures, (managed) discussion, consultations, reading, preparing of essay after an agreement with the teacher.
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Přednášky, (řízená) diskuse, konzultace, četba, příprava samostatné eseje po dohodě s vyučujícím.
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Requirements to the exam -
Active participation in lessons. Submission of a written essay in the range of 6-8 standard pages (10,800-14,400). This will be discussed during the oral exam, the second part of which will consist of a debate based on a relevant and balanced list of literature (at least 12 items including articles, it should be at least one book and one source edition).
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (09.01.2022)
Aktivní účast na hodinách. Odevzdání písemného eseje v rozsahu 6–8 normostran (10 800–14 400). Téma bude voleno po dohodě s vyučujícím, buď na relevantní téma či na historiografické dílo probírané v rámci kursu, NEBO lze zpracovat přípravnou (úvodní, teoretickou, historiografickou) fázi bakalářské práce. Esej bude rozebírán v rámci ústní zkoušky, jejíž druhou část bude tvořit rozprava na základě relevantního a vyváženě sestaveného seznamu literatury (nejméně 10-12 položek včetně článků, knih a edic pramenů, nejméně dvě celé monografie a jedna edice, s přihlédnutím k různým fázím dějepisectví).
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (11.10.2022)
Syllabus - Czech
I. Úvodní hodina. Co jsou dějiny dějepisectví, úvahy o smyslu dějepisectví.
II. Otázky periodizace a historického času. Antické dějepisectví.
III. Dějepisectví středověké Evropy.
IV. Legendistika a historiografie českých zemí ve středověku.
V. Humanismus a historie.
VI. České humanistické dějepisectví.
VII. Barokní a erudované dějepisectví. Konfesní historiografie.
VIII. České barokní dějepisectví.
IX. Osvícenské dějepisectví. Lidový dějepis.
X. Dějepisectví období národního obrození a romantismu. František Palacký.
XI. Liberální a konzervativní dějepisectví. Německá a česká historiografie v českých zemích
XII. Počátky pozitivismu. Gollova škola.
Last update: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)