SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Biological and cultural diversity in the Czech landscape - OPBB4B105C
Title: Biologická a kulturní diverzita v české krajině
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 30 (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Annotation -
The course focuses on the development of the Czech, Moravian and Silesian landscapes, and in particular on the links between biodiversity and cultural diversity. Since the end of the last glacial period, the landscape of the Czech Republic has undergone a complex climatic evolution, which in turn has led to the development of biocenoses, initially phytocenoses and then zoocenoses. Since the beginning of the Neolithic, the growing human population has interfered with this through agricultural activities. The gradual development of mining activities, first opencast and then underground, and the subsequent processing of metals also had a significant impact. The progressive development of communications and the development of water power also have a major impact. Long-distance trade links the development of the Czech lands with neighbouring Europe, which has a further concurrent effect on the development of biodiversity and cultural diversity. In addition to this, the development of fish farming and forestry is also a factor. The course will be taught in the form of frontal lectures and study aids in the form of recommended reading. It will include a presentation on the biodiversity of the regions from which the students come. I. The earliest development of the Czech and Central European landscapes II. Development of settlement until the end of the Premyslid rule, the period of the Great Colonization III. Czech landscape under the Luxembourg and Jagiellonian dynasties IV. History of medieval mining and its consequences for landscape development V. The history of forestry up to Rango's forest order VI. Significant pond and pond system constructions VII. General history of agriculture and its impact on the landscape VIII. The advent of the Industrial Revolution, 18th century X. Extinction of large carnivore populations in the Czech lands XI.Old maps as a source of information on the development of the landscape XII.+ XIII. Excursions devoted to the topic IX. Modern forestry, the timber crisis, the glass industry, the disappearance of the last forest enclaves
Last update: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je představit vývoj české a středoevropské krajiny v biologických, klimatických a kulturních souvislostech.

Posluchač by se výsledně měl orientovat ve vývoji krajina za posledních přibližně 12 000 letech, od odeznění posledního glaciálu.

V době klimatických změn, které aktuálně zažíváme, je kladen důraz na příčinné souvislosti mezi ekosystémy a jejich ovlivnění klimatem...

Last update: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

K zakončení předmětu je nutno prostudovat libovolnou položku ze seznamu literatury, případně i jinou literaturu podle dohody.

Last update: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast, zpracování a přednesení referátu

Last update: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Literature - Czech

Andreska, Ji., Andresková, E. Tisíc let myslivosti. Tina: Vimperk, 1993

Andreska, Ja. Myslivost in: Novohradfské Hory a novohradské podhůří. Baset: Praha, 2006

Andreska, Ja, Andreska, E. : Novohradské Hory a novohradské podhůří. Baset: Praha, 2006

Andreska Ji. Šumavské solné stezky. Kentaur: Praha, 1994

Andreska Ji. Lesk a sláva českého rybářství. Nuga: Pacov, 1997

Andreska Ja. Přehled vlivů člověka na krajinu in: Environmentální výchova na ZŠ a SŠ - teoretický základ, praktická aplikace. PedF UK: Praha, 2002

Andreska Ja. Vývoj lesů na území ČR v holocénu in: Recentní a fosilní ekosystémy. Využití poznatků z jejich výzkumu v ekologickém vzdělávání a výchově. PedF UK: Praha, 2001

Last update: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (29.09.2019)
Syllabus - Czech

I. Nejstarší vývoj české krajiny a krajiny střední Evropy
II. Vývoj osídlení do konce vlády Přemyslovců, období Velké kolonizace
III. Česká krajina za Lucemburků a Jagellonců
IV. Dějiny středověkého hornictví a jeho důsledky pro krajinný vývoj
V. Dějiny lesnictví do Rangova lesního řádu
VI. Významné stavby rybníků a rybničních soustav
VII. Celkové dějiny zemědělství a jejich vliv na krajinu
VIII. Nástup průmyslové revoluce, XVIII. století
IX. Moderní lesnictví, doba dřevní krize, sklářství, zánik posledních pralesních enkláv
X. Zánik populací velkých šelem v českých zemích
XI. Stará mapová díla jako zdroj informací o vývoji krajiny
XII. Exkurze věnovaná tématu

Last update: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7834

Last update: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (29.09.2019)
Learning outcomes - Czech

1. Absolvent předmětu bude schopen představit si změny v krajině České republiky v holocénu

2. Zároveń bude schopen představit si změny v krajině v závislosti na přítomnosti a početnosti lidské populace

3. Uvědomí si vliv klimatu a změn klimatu  na tvářnost krajiny, s tím že toto téma je s ohledem na globální změny zvláště aktuální.

4. Zpracuje PWP presentaci na domluvené téma (témata budou dohodnuta na úvodní hodině nebo mailovou komunikací).

Last update: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html