|
|
|
||
The course is focused on practical introduction to the biota of lotic and lentic freshwater environment. The participants will acquire basic skills in collecting selected (ecological) groups of aquatic organisms in lentic and lotic water (collection according to the spatiotemporal conditions of each of participants; determination in the laboratory). They will also learn how to preserve living samples, how to analyse samples and how to determine the main taxa using basic identification characters. The theoretical part of the course will provide a basic understanding of algae, aquatic plants and animals and their biology and importance to aquatic habitats. Representatives of benthos, plankton, (nekton), pleuston and neuston will be presented practically. Basic terms (water as a habitat, abiotic and biotic characteristics, morphology and longitudinal zonation of streams, river continuum, stratification of reservoirs, bioindication, eutrophication, self-cleaning capacity of water) will be explained with specific examples. Threats and conservation for freshwater ecosystems will also be mentioned, as well as the impact of water management and other anthropogenic influences on freshwater biota.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Studující: · se seznámí se základními typy vod České republiky a s jejich biotou · se seznámí se základními metodami odběru, odchytu a sběru vzorků · dle svých disposic zvolí a prakticky ovládne konkrétní odběrovou/odlovovou metodiku (metodu) či typ kultivace vodních organismů, analyzuje získaná data a vyhodnocuje je · přehledně a srozumitelně sumarizuje výsledky zvolené vyzkoušené metody/metodiky/kultivace v písemné tzv. „závěrečné zprávě“ Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Náročnost tohoto čtyřkreditového kurzu je přibližně 90 hodin/semestr. Tato zátěž je rozložena takto: - 20 hodin přímé výuky (přednášení kombinované s praktickými mikroskopickými a determinačními cvičeními s vlastními hydrobiologickými vzorky) - očekávaná celková doba přípravy na jednotlivé lekce (např. sběr vzorků pro práci na hodině): 25 hodin/semestr - plnění průběžných úkolů za semestr (směřujících k vypracování závěrečné písemné seminární práce – „závěrečné zprávy“): 30 hodin - příprava na zkoušku (sepisování seminární práce-„závěrečné zprávy“): 15 hodin Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem.
Pro získání klasifikovaného zápočtu studující plní tyto podmínky: · dostatečná aktivní účast na cvičeních; povoleny jsou dvě absence z deseti rozvrhovaných cvičení · aktivní účast je definována jako plnění drobných průběžných a průběžně zadávaných úkolů (přinášení hydrobiologických vzorků a jejich následné zpracování v laboratoři) · adept volí ze seznamu možných témat praktických hydrobiologických činností jedno, které sám prakticky vyzkouší a získá konkrétní výsledky · odevzdání písemné „závěrečné zprávy“
Tzv. „závěrečná zpráva“ obsahuje popis průběhu práce a výsledky vlastního provedení konkrétní hydrobiologické metody/metodiky. Seznam témat prací bude zveřejněn na první hodině, v případě zájmu lze po konzultaci s vedoucí předmětu přidat vlastní téma či modifikovat stávající téma tak, aby vyhovovalo zájmům a schopnostem konkrétního účastníka. Výzkumné vodní těleso (v případě zvolení terénní metodiky/metody) může ležet kdekoliv v České republice.
Seminární práci o minimální celkové délce tří normostran vlastního textu (počítáno bez seznamu literárních zdrojů; seznam zdrojů je povinnou součástí závěrečné zprávy) lze odevzdat buď ve formátu PDF zasláním na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz, anebo v listinné podobě osobně vedoucí kurzu.
Konkrétní technické požadavky na závěrečnou zprávu budou studujícím sděleny na prvním cvičení. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Buchar J., Ducháč V., Hůrka K., Lellák J. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. Hanel L., Lišková E. (2003): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha. Kokeš J., Vojtíšková D. (1999): Nové metody hodnocení makrozoobentosu tekoucích vod. VÚV, Praha. Králová H. (ed.): Řeky pro život. Revitalizace řek a péče o nivní biotopy. ZO ČSOP Veronika. Brno. Lellák J., Kubíček F. (1991): Hydrobiologie. UK Praha. Poulíčková a kol. (1998): Ochrana horských a podhorských toků. Úvod do studia jejich biocenóz. ZO ČSOP, Vlašim. Croft P.S. (1986): A Key to the Major Groups of British Freshwaters Invertebrates. Field Studies, 6. Hynes H.B.N. (1972): The Ecology of Running Waters. University Press, Liverpool. Schwoerbel J. (1970): Methods of Hydrobiology. Freshwater biology. Elsevier Ltd. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem.
Pro získání klasifikovaného zápočtu studující plní tyto podmínky: · dostatečná aktivní účast na cvičeních; povoleny jsou dvě absence z deseti rozvrhovaných cvičení · aktivní účast je definována jako plnění drobných průběžných a průběžně zadávaných úkolů (přinášení hydrobiologických vzorků a jejich následné zpracování v laboratoři) · adept volí ze seznamu možných témat praktických hydrobiologických činností jedno, které sám prakticky vyzkouší a získá konkrétní výsledky · odevzdání písemné „závěrečné zprávy“
Tzv. „závěrečná zpráva“ obsahuje popis průběhu práce a výsledky vlastního provedení konkrétní hydrobiologické metody/metodiky. Seznam témat prací bude zveřejněn na první hodině, v případě zájmu lze po konzultaci s vedoucí předmětu přidat vlastní téma či modifikovat stávající téma tak, aby vyhovovalo zájmům a schopnostem konkrétního účastníka. Výzkumné vodní těleso (v případě zvolení terénní metodiky/metody) může ležet kdekoliv v České republice.
Seminární práci o minimální celkové délce tří normostran vlastního textu (počítáno bez seznamu literárních zdrojů; seznam zdrojů je povinnou součástí závěrečné zprávy) lze odevzdat buď ve formátu PDF zasláním na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz, anebo v listinné podobě osobně vedoucí kurzu.
Konkrétní technické požadavky na závěrečnou zprávu budou studujícím sděleny na prvním cvičení. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
· seznámení s lotickým a lentickým sladkovodním prostředím · seznámení s biotou základních typů vodních prostředí ČR (zaměřeno především na heterotrofní organismy) · abiotické a biotické charakteristiky a faktory prostředí · ohrožení vodních biotopů ČR a možnosti ochrany · seznámení se základními metodami odběru, sběru a lovu vodních organismů Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7819). Vstupní údaje budou sděleny ústně na první přednášce. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Studující: · charakterizuje základní biotické a abiotické charakteristiky lotického a lentického vodního prostředí České republiky · uvádí a charakterizuje vybrané metodiky odběru/sběru/lovu základních skupin vodních organismů z různých typů vodního prostředí České republiky · ovládá konkrétní zvolenou odběrovou či kultivační metodiku a je schopen ji prakticky provést v laboratoři či v terénu (dle typu metodiky) · sbírá primární data, analyzuje je a vhodně diskutuje · získané výsledky přehledně a fakticky správně prezentuje formou písemné „závěrečné zprávy“; hodnotí klady a zápory a celkovou proveditelnost zvolené metodiky
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|