SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Field studies - OPBB4B044A
Title: Terénní práce
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 50 (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
RNDr. Zdeněk Soldán, CSc.
Pre-requisite : OPBB4B032A
Is interchangeable with: OKBB4B044A
Annotation -
Field trip focuses on the application of the acquired theoretical knowledge of biology and geology in the field. Participants develop their skills to identify and observe natural characteristics and phenomena and to evaluate them in the wider context of a specific locality site. They also learn the basics of field techniques for collecting biological and geological samples and monitoring the biodiversity of the locality. In the academic year 2024/2025, the field trip will take place on 29-31 May 2025 and its destination is the surroundings of the village of Srbsko in the Bohemian Karst (Český kras).
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

·       se seznámí s abiotickými i biotickými přírodními poměry Českého krasu na příkladu Srbska a jeho okolí

·       se seznámí s typickou faunou a flórou Českého krasu

·       si osvojí základní metody sběru a odchytu přírodnin; balení, fixaci a transport vzorků

·       si osvojí práci s určovacími klíči a atlasy (tištěné materiály i elektronické aplikace)

·       si osvojí konkrétní praktický terénní úkon z oblasti botaniky či zoologie a naučí se z něj vytvářet písemný zápis

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Descriptors - Czech

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (dva kredity) a je stanovena na 55 hodin.

 

Přímá výuka odpovídá 24 hodinám (tři osmihodinové dny v terénu). Pro získání zápočtu je nezbytné absolvovat přímou výuku v celé její rozvržené délce. Data získaná v průběhu přímé výuky jsou základem odevzdávaného písemného záznamu – portfolia (viz následující oddíl Nepřímá výuka).

 

Nepřímá výuka (přibližně 30 hodin) je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na vlastní přímou výuku (2 hodiny), a věnována zpracování na exkurzi získaných dat do formy písemného portfolia, odevzdávaného po skončení terénní části Terénních prací (přibližně 28 hodin) do prostředí MS Teams (tým „Bc. Terénní práce PS 2025“).

 

Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího.

Ubytování:

Pro všechny účastníky exkurze je zamluveno ubytování v kempu Srbsko (Na Bříči, Srbsko 267 18; https://www.campsrbsko.cz/). Toto ubytování je doporučené, zájemci mohou bydlet jinde dle vlastní volby či denně dojíždět. Následující rozpis finančních nákladů je však propočítán s ohledem na doporučené ubytování.

 

Finanční náklady na přímou výuku:

·       doporučené ubytování v kempu Srbsko v týpí (15 lůžek) s podlážkou ve vlastních spacácích (220 kč/noc vč. rekreačního poplatku): 500 Kč

·       sprcha: 50 kč/jedno sprchování

·       zpáteční doprava na místo exkurze a zpět přibližně 400 Kč (počítáno modelově pro trasu Praha-Srbsko za pomoci údajů dostupných v systému IDOS bez zohlednění slevových průkazek, aplikací a pražské tramvajenky)

·       na místě možno parkovat osobní automobily – cca 60 Kč/jeden parkovací den; před exkurzí zpřístupníme tabulku sdílené spolujízdy

·       stravování: individuální; v Srbsku je obchod se smíšeným zbožím a několik restauračních zařízení vč. restaurace přímo v areálu kempu

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně účastní celé třídenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 29.-31. května 2025 v Českém krasu v okolí obce Srbsko (3×8 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!)

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s cílovou lokalitou exkurze

·       studující ve skupině aktivně zpracovává zvolené praktické téma. Seznam botanických a zoologických témat bude poskytnut v průběhu semestru před začátkem vlastní exkurze.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává portfolio – písemný záznam z průběhu a vyhodnocování jím zvoleného praktického tématu

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Literature - Czech

Hudec et al. 2007, 2019 (a pozdější dotisky): Příroda České republiky – Průvodce faunou. Academia Praha.

Butler, K. O. Orchideje. Ikar: Praha, 2000.

Hanel, L., Andreska J. Ryby evropských vod. Aventinum: Praha, 2013.

Vinicombe, K., Harris A., Tuckerová, L. Příručka k určování ptáků. Ševčík: Praha, 2016.

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN:
80-857883-73-8.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
Smrtová, E. a kol. Za Naturou na túru – metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012.
Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s.
Hanuš, R. – Chytilová, L. Moderní formy výuky (zážitkové pedagogické učení). Praha: Grada, 2009.
Dobroruková, J. Přírodopis – 100 námětů pro tvořivou výuku. Praha: Scientia, 2008.
Stoklasa, J. Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN, 2006.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andreska, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná,
M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
Pražáková, M., & Pavlasová, L. (2017). Non-Formal Children and Youth Education Focused on Geoscience Content
in the Czech Republic. Pedagogická orientace, 27(4), 599-619.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně účastní celé třídenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 29.-31. května 2025 v Českém krasu v okolí obce Srbsko (3×8 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!)

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s cílovou lokalitou exkurze

·       studující ve skupině aktivně zpracovává zvolené praktické téma. Seznam botanických a zoologických témat bude poskytnut v průběhu semestru před začátkem vlastní exkurze.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává portfolio – písemný záznam z průběhu a vyhodnocování jím zvoleného praktického tématu

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Syllabus - Czech

·       seznámení se s abiotickými i biotickými přírodními poměry Českého krasu na příkladu Srbska a jeho okolí

·       praktická demonstrace přírodnin (botanika, zoologie, geologie) a praktická aplikace předchozích teoretických znalostí biologie a geologie v terénu

·       osvojení si základních metod sběru a odchytu přírodnin; balení, fixace a transport vzorků

·       práce s určovacími klíči a atlasy (tištěné a elektronické aplikace)

·       vypracování individuálního písemného záznamu z předem zvoleného a na místě vykonaného praktického terénního tématu (důraz je kladen na samostatnou praktickou činnost frekventantů, práci ve skupinách a záznam výsledků v individuálně odevzdávaném písemném výstupu)

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Learning resources - Czech

MS Teams: tým „Bc. Terénní práce PS 2025“

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

·       ovládají základní metodiky odchytu bezobratlých živočichů

·       určují základní taxony bezobratlých živočichů typické pro středoevropské krasové oblasti

·       ovládají metody pozorování obratlovců

·       určují základní druhy obratlovců typické pro středoevropské krasové oblasti

·       určují základní rostlinné taxony typické pro středoevropské krasové oblasti

·       aplikují základní metodiky sběru přírodnin, ovládají a vyhodnocují jednoduché terénní úkony vedoucí k inventarizaci místní fauny a flóry

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html