This course focuses on the key principles and practices of English language teaching. It covers a wide range of topics, including the learning theories; Behaviourism, Cognitivism, Innatism, Constructivism, Social Constructivism, Krashen's Theory and Multiple Intelligences Theory as well as teaching methods, classroom management strategies, assessment & evaluation and feedback & error correction techniques. It aims to familiarise future teachers with the principles of planning and to help them understand the behind-the-scene of teaching by presenting theoretical concepts in connection with practice.
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (08.09.2024)
Kurz se zaměřuje na klíčové principy a postupy ve výuce anglického jazyka. Zahrnuje širokou škálu témat, včetně teorií učení: behaviorismus, kognitivismus, innatismus, konstruktivismus, sociální konstruktivismus, Krashenova teorie a teorie více inteligencí, jakož i výukových metod, strategií řízení třídy, hodnocení a zpětné vazby a technik opravy chyb. Cílem je seznámit budoucí učitele se zásadami plánování a pomoci jim pochopit zákulisí výuky představením teoretických konceptů ve spojení s praxí.
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (08.09.2024)
Descriptors -
self study of literature - 10 hours
work with study materials - 12 hours
doing homework - 12 hours
seminar work - 10 hours
preparation for credit - 10 hours
preparation for exam and the exam - 25 hours
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (08.09.2024)
Samostudium literatury: 10 hodin
Práce se studijními materiály: 12 hodin
Plnění průběžných úkolů: 12 hodin
Seminární práce: 10 hodin
Příprava na zápočet: 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 25 hodin
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements -
1. active participation in the seminars (2 absences allowed)
2. fulfillment of continuously assigned tasks, getting the credit
3. achieving at least 70% of the final exam, number of attempts: 1 regular + 2 remedial
Compulsory reading for seminars represents a vital part of students’ preparation for each session. In case a course participant appears at a session unprepared without having read the obligatory literature assigned, this seminar session is considered as unattended and such an attendee gets an absence in the seminar.
The level of language production represents part of assessment in the credit test/exam. The minimal required level of students' language production is B2/C1.
Last update: Váňa Jan, PhDr. (10.09.2024)
1. aktivní participace studentů na seminářích (povolené jsou 2 absence)
2. úspěšné plnění průběžných úkolů, za které je studentům udělen zápočet
3. úspěšné zvládnutí zkouškového testu, minimální procento úspěšnosti - 70%
počet pokusů: 1 řádný + 2 opravné
Povinná četba na semináře představuje bazální součást přípravy studentů/studentek na semináře. V případě, že se student/studentka dostaví na seminář nepřipraven/a (nesestudoval/a zadanou povinnou literaturu), bude takovému studentu/studentce automaticky udělena absence na příslušném semináři, která se počítá do celkové absence.
Úroveň jazykového projevu studentů rovněž představuje součást hodnocení. Minimální požadovaná jazyková úroveň studentů semináře je na úrovni B2/C1.
Last update: Váňa Jan, PhDr. (10.09.2024)
Literature -
Obligatory
obligatory literature to each microteaching session is specified in Moodle couse
Recommended / Optional
Brown, H. D. (2015). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education.
Evertson, M. C., & Weinstein S. C. (2006). Handbook of Classroom Management; Research, Practice, and contemporary Issues. USA.
Harmer, J. (1998) How to teach English. Harlow: Pearson Longman.
Harmer, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Malaysia.
Kostková, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita.
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
Lightbown, P. and Spada, N. (1999) How languages are learned. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
Rossner, R. (2017) Language teaching competences. Oxford: Oxford University Press.
Scrivener, J. (2011) Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan. ISBN 978-0-230-72984-1.
Wallace, J. M. (1995). Training Foreign Language Teachers. UK.
Bachman, Lyle F., and Barbara Damböck. 2017. Language Assessment for Classroom Teachers. Oxford Handbooks for Language Teachers. Oxford: Oxford Univ. Press.
Green, Anthony. 2021. Exploring Language Assessment and Testing. Oxon: Routledge.
Richards, Jack C. 2015. Key Issues in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Starý, Karel, and Veronika Laufková. 2016. Formativní Hodnocení ve Výuce. Praha: Portál.
Wiliam, Dylan. 2018. Embedded Formative Assessment. Second Edition. Bloomington, Indiana: Solution Tree Press.
Last update: Váňa Jan, PhDr. (09.09.2024)
Povinná
povinná literatura k jednotlivým výstupům studentům v seminářích je uvedena v Moodlu
Doporučená
Brown, H. D. (2015). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education.
Evertson, M. C., & Weinstein S. C. (2006). Handbook of Classroom Management; Research, Practice, and contemporary Issues. USA.
Harmer, J. (1998) How to teach English. Harlow: Pearson Longman.
Harmer, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Malaysia.
Kostková, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita.
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
Lightbown, P. and Spada, N. (1999) How languages are learned. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
Rossner, R. (2017) Language teaching competences. Oxford: Oxford University Press.
Scrivener, J. (2011) Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan. ISBN 978-0-230-72984-1.
Wallace, J. M. (1995). Training Foreign Language Teachers. UK.
Bachman, Lyle F., and Barbara Damböck. 2017. Language Assessment for Classroom Teachers. Oxford Handbooks for Language Teachers. Oxford: Oxford Univ. Press.
Green, Anthony. 2021. Exploring Language Assessment and Testing. Oxon: Routledge.
Richards, Jack C. 2015. Key Issues in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Starý, Karel, and Veronika Laufková. 2016. Formativní Hodnocení ve Výuce. Praha: Portál.
Wiliam, Dylan. 2018. Embedded Formative Assessment. Second Edition. Bloomington, Indiana: Solution Tree Press.