|
|
|
||
Předmět umožňuje ověření dosavadních teoretických poznatků v reflektivní praxi. Studující samostatně plánují a realizují výtvarné činnosti v mateřské škole a věnují se systematické reflexi těchto činností, diskutují realizované pedagogické pokusy a hospitace. Kurz se zaměřuje na vedení reflektivního deníku a seznamuje studující s konceptem reflektivního praktika a základy empirického výzkumu ve výtvarné výchově. Kurz se dále zaměřuje na tvorbu pedagogického portfolia, studující se učí diskutovat odbornou problematiku s oporou o odborné texty a vlastní reflektované zkušenosti s pedagogickou tvorbou. Důraz je kladený na otázky možných pojetí výtvarného vzdělávání s ohledem na pojetí výtvarného a uměleckého díla, role výtvarných médií ve výtvarné výchově, vztahu současnosti a historie výtvarné kultury, vysokého umění a populární kultury, a cíli výtvarné výchovy, a dále na otázky rozvoje vizuální gramotnosti, kreativity a možnostmi enkulturace dětí v situacích mateřské školy
Témata:
1) Reflektivní praxe, pedagogické pokusy.
2) Reflektivní deník.
3) Základy výzkumu ve výtvarné výchově.
4) Tvorba pedagogického portfolia.
5) Koncepce výtvarné výchovy v reagující na umění a teorii umění.
6) Vývoj vlivných pojmů oborové didaktiky, vizuální gramotnost a kreativita.
6) Prohloubení porozumění teoretickým konceptům.
7) Analýza a reflexe, reflektivní deník a pedagogické portfolio. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.01.2020)
|
|
||
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. 2. vyd. Úvaly: Albra, redakce SPL - Práce, 2007. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra, redakce SPL - Práce). ISBN isbn978-80-7361-038-8. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. HAZUKOVÁ, Helena a Miloslava DVOŘÁKOVÁ. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN isbn80-7083-661-x. KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7035-155-1. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7. ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (17.01.2020)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8660 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.01.2020)
|