|
|
|
||
In art education, the course focuses on planning art activities, art series and projects. It also discusses the interdisciplinary potential of art education in kindergarten. Students develop the skills to plan art activities, justify their benefits, and explain their rationale with respect to the specifics of preschool, and gain confidence in using importantIn the art area, the course addresses the basic prerequisites for studying art, introduces students to the vocabulary, variations of approaches to art making. It enables them to gain their own experience with the procedures of creation and its evaluation and to reflect on the possibilities of their use in kindergarten. The course also focuses on the interpretation of the artwork perceived in the context of the gallery and on the perception of the exhibition as an aesthetic whole and a space for education. Learners develop their ideas about the tradition and present of art culture. In the area of music education, the curriculum focuses on basic knowledge of notation, orientation in tonal space, scales, intervals, chords, symphonic orchestra instruments and music history. Students will acquire basic intonation and rhythmic skills, learn the fundamentals of conducting technique and piano playing.
Topics in art:
1) Introduction to the disciplinary language of the art major;
2) approaches to art making;
3) evaluation of the artwork and the context of its display;
4) application of course knowledge in kindergarten;
Topics in music:
5) knowledge of the fundamentals of music theory with practical application to music education practice in kindergarten;
6) an overview of the musical instruments of the symphony orchestra;
7) basic conducting skills in rehearsing children's songs;
8) composers of world and Czech music with selected musical examples;
9) playing small piano pieces and songs for children in kindergarten. didactic categories. They learn to work with disciplinary contexts and orient themselves in the context of cultural institutions that offer educational opportunities. The course also explores reflection on the artistic activities undertaken and develops learners' ability to work with error. The course outlines the context of practice and research in art education.
In the music education area, students will learn to use the rhythmic and melodic instruments of Orff, singing songs, playing the piano and recorder. The seminar focuses on the activity concept of instrumental and listening activities, the justification of didactic principles, teaching methods with regard to the level of musical talent of children, as well as the creation of preparations for musical activities in kindergarten.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
V oblasti HV: studující zvládne test z hudební nauky, zvládne test z dějin hudby a poslechový test předem známých skladeb, osvojí si a reprodukuje předepsaný repertoár písní pěvecky a hrou na klavír, zvládne další klavírní reperoár dle stupně pokročilosti. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný popis přípravy na předmět: V hudební oblasti: studium hudební teorie a dějin, vypracování domácích úkolů, osvojování dovedností v oblasti hry na klavír a zpěvu. Ve výtvarné oblasti: studium kontextů výtvarného umění a kultury, vypracování průběžných úkolů a seminární práce Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
|
|
||
Zápočet HV Pro obdržení zápočtu jsou kromě řádné docházky důležité úspěšné výsledky písemného testu ze všeobecné hudební teorie, písemného testu z dějin české a světové hudby, poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby, poslechového testu poznávání hudebních nástrojů, intonačně čistý zpěv písní pro děti předškolního věku spojený se základy dirigování. Písňový repertoár odpovídá písním osvojovaným na klavír. V tematické oblasti Hra na klavír student splní všechny položky dle svého programu. VV Průběžná práce v seminářích, splnění seminárních úkolů a jejich obhajoba při závěrečné prezentaci. Důraz je kladený na přesné odborné vyjadřování na úrovni odpovídající studijnímu zaměření a pokročilosti studia. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
VV: DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 2. vyd. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8. FAIRS, Marcus. Design 21. století: nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze: Slovart, 2007. ISBN isbn978-80-7209-970-2. MATYSOVÁ, Michaela a Lucie ŠTŮLOVÁ VOBOŘILOVÁ. Ahoj, socho: městem s otevřenýma očima. Ilustroval Štěpánka BLÁHOVCOVÁ. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 2018. ISBN 978-80-7010-143-8. NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci: k fenomenologii architektury. Praha: Odeon, 1994. ISBN isbn80-207-0241-5. ŠVÁCHA, Rostislav. Od moderny k funkcionalismu: proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN isbn80-85605-84-8. PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa, 2012. a Architektura. ISBN isbn978-80-87545-09-6. PALLASMAA, JUHANNI. Oči kůže. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-10-2 časopis Výtvarná výchova: https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/archiv-cisel/
HV: BÖHMOVÁ-ZAHRADNÍČKOVÁ, Zdeňka, Alois SARAUER a Arnoštka GRÜNFELDOVÁ. Klavírní škola pro začátečníky. 34. vyd., 2. vyd. v Editio Bärenreiter Praha. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2020. ISBN 979-0-2601-0158-6. HURNÍKOVÁ, Kateřina. Stručný průvodce dějinami evropské hudby: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-333-7. KODEJŠKA, Miloš, Mikuláš POPOVIČ a Jaroslav VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v mateřských a základních školách. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6. KMENTOVÁ, Milena. Cvičebnice hudební nauky pro dospělé (začátečníky). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-265-1. ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 7. rev. a dopln. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2000. Editio Bärenreiter Praha. ISBN 80-86385-01-9.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Témata ve výtvarné oblasti: 1) seznámení s oborovým jazykem výtvarného oboru; 2) přístupy k tvorbě; 3) hodnocení výtvarného díla a kontextu jeho expozice; 4) využití poznatků z kurzu v mateřské škole; Témata v hudební oblasti: 1) vědomosti o základech hudební teorie s praktickým využitím v hudebně výchovné praxi v mateřské škole: notová soustava, notopis, takty, rytmus, tempo a jeho označení, stupnice durové, mollové stupnice aiolské, harmonické a melodické, základní a odvozené intervaly, durové a mollové kvintakordy a jejich obraty. 2) přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru; studentům bude představena nahrávka od BRITTENA, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Jejím prostřednictvím se studenti seznámí s rozdělením hudebních nástrojů a dokážou je rovněž vizuálně a sluchově poznat. 3) základní dirigentské dovednosti při nácviku dětských písní; 4) skladatelské osobnosti světové a české hudby s vybranými hudebními ukázkami; studenti získají základní informace o dějinách světové a české hudby. Obdrží od vyučujícího ukázky 22 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí poslechového testu na poznávání děl českých a světových skladatelů. 5) hra drobných klavírních skladeb a písní pro děti v mateřské škole. V tematické oblasti Hra na klavír je vzdělávací program diferencován podle předcházejících nástrojových zkušeností studentů do dvou vzdělávacích programů: A (začátečník) a B (základní klavírní zkušenost). Student začátečník (A program) se seznámí s kulturou úhozu, uvolněním ruky při hře jednoduchých etud. Základem výuky bude výběr etud z Klavírní školy BGS až do čísla 35. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T, S, D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv deseti písní pro předškolní děti v tónině C dur. Student se základními klavírními zkušenostmi (B program) nacvičí 8 přednesových skladeb z Klavírní školy pro začátečníky BGS, které bude moci využít v pedagogické praxi. Bude hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T, S, D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je:https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15303 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
V oblasti HV studující: - rozlišuje rytmické hodnoty not, reperodujule tleskáním snadný zápis, používá rytmické slabiky podle Z. Kodály. - zapíše a pojmenuje noty v houslovém a basovém klíči. - pozná a pojmenuje v notovém zápisu noty ovlivněné předznamenáním v tóninách do tří křížků a bé. - rozlišuje a pojmenovává notový zápis durových a mollových kvintakordů a jejich obratů v tóninách do tří křížků a bé. - sluchem rozliší chromatickou, celotónovou, durovou stupnici - vzestupně a sestupně. Sluchem rozliší durový a mollový akord. - v notovém zápisu vyhledá a pojmenuje základní intervaly. Dokáže vyhodnotit intervalem rozsah písně. - splní v průběhu semestru všechny položky dané protokolem hry na klavír podle stupně své pokročilosti (stupnice, akordy a obraty, kadence, písně, přednesové skladbičky). - zpaměti zpívá a taktuje deset písní (shodně s klavírním repertoárem) + dvě dle vlastního výběru. - zvládne on-line test z dějin hudby - tématicky navazující na domácí úkoly a samostudium. - zvládne on-line poslechový test skladeb ze známého souroru. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|